Kennistoets met gesloten vragen

De kennistoets bestaande uit gesloten vragen wordt vaak ingezet om de kennisaspecten te kunnen toetsen. Met een kennistoets met gesloten vragen is het mogelijk om reproductiekennis, inzicht en passieve toepassingsvragen te stellen. Vaak blijft het in de formulering van de vragen beperkt tot het bevragen van reproductiekennis, aangezien dit soort vragen het gemakkelijkste te construeren […]

Lees verder... Kennistoets met gesloten vragen

Mix en ruil

Studenten krijgen ieder een papiertje met een theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna lopen ze door de ruimte en wisselen de informatie uit. Ook ruilen ze van blaadje en zoeken vervolgens iemand anders op. Na een aantal ronden kun je de werkvorm afronden. Variatiemogelijkheden […]

Lees verder... Mix en ruil

Schud en pak

Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de leerstof.  De eerste student pakt een kaart en leest de vraag voor. Beantwoord vervolgens de vraag. Student 2,3 en eventueel 4 mogen in deze volgorde de voorgaande student(en) aanvullen […]

Lees verder... Schud en pak

Check in duo’s

Deze werkvorm is geschikt om bij gesloten vragen uit te voeren. Je geeft de studenten één of enkele opdrachten die ze eerst individueel gaan uitvoeren. De tweede stap is check-in-duo’s. Studenten vergelijken hun eigen antwoord met die van een medestudent. Mochten er verschillen zijn in het gegeven antwoord dan proberen ze er gezamenlijk uit te […]

Lees verder... Check in duo’s

Denken-Delen-Uitwisselen

Een werkvorm die uitstekend in te zetten is tijdens hoorcolleges aan grote groepen studenten. Met name geschikt bij vragen waar meerdere antwoorden mogelijk zijn. Geef je studenten een vraag of opdracht om individueel over na te denken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Studenten stellen eventueel hun antwoord bij. Je […]

Lees verder... Denken-Delen-Uitwisselen

Tweepraat

Een werkvorm geschikt voor een  casusopdracht of anderzijds uitgebreide opdracht. Geef een korte instructie of uitleg van een probleem. Stel een vraag of geef een opdracht die studenten eerst individueel gaan maken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Hierna geef je de volgende hoeveelheid informatie en stel je opnieuw één […]

Lees verder... Tweepraat

Petje op, petje af

Wil je snel het begrip over de leerstof checken dan kun je deze werkvorm inzetten. Zorg dat je een aantal korte gesloten vragen hebt: vragen met 2 antwoordmogelijkheden of juist-onjuist vragen. Iedereen gaat staan. Zodra iemand een verkeerd antwoord geeft gaat hij of zij zitten. Stel de eerste vraag. Laat de studenten kiezen voor antwoord […]

Lees verder... Petje op, petje af

Kennismaken

Tijdens de eerste bijeenkomst van een module en/of aan het begin van het jaar wanneer studenten elkaar nog niet kennen kun je deze werkvorm inzetten. Laat iedereen zijn of haar sleutelbos tevoorschijn halen en zichzelf voorstellen aan de hand van de sleutelbos. Bron: Pixabay Een andere variant is de studenten vooraf de opdracht te geven […]

Lees verder... Kennismaken

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Lees verder... Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Lees verder... Verdiepingsgroepen