Odd one out

Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Studenten moeten de begrippen goed (leren) kennen om een medestudent uitleg te kunnen geven. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden die schijnbaar bij elkaar horen. Dit kan op kaartjes of op het bord. Zorg ervoor dat er in de reeks steeds […]

Lees verder... Odd one out

Online discussieforum

Een effectieve werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof is een online discussie. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is kunnen studenten een gefundeerde inbreng geven. Bovendien biedt het voordelen voor studenten die in een face-to-face situatie minder snel van zich laten horen.  Effectiviteit van een online discussieforum is mede afhankelijk van de […]

Lees verder... Online discussieforum

Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. Dit kan je ook toepassen in het (digitale) klaslokaal. Maak verschillende puzzels/raadsels/vragen, natuurlijk gekoppeld aan de leerstof. Deze moeten de studenten oplossen. […]

Lees verder... Escape (class)room

(online) Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kan men kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in een bedrijf/organisatie en ervaren ze hoe ze hun (theoretische) kennis kunnen toepassen. […]

Lees verder... (online) Bedrijfsbezoek

Gastdocent/expert

Je kan een gastdocent of expert uitnodigen in je bijeenkomst om meer over een onderwerp of theorie toe te lichten of om praktijkervaringen, voorbeelden en casussen in te brengen. De gastdocent kan naar de onderwijsinstelling toekomen, maar wanneer dit niet haalbaar is door bijvoorbeeld beschikbaarheid of bereikbaarheid, kan je mogelijk een online bijeenkomst organiseren. Gastcolleges […]

Lees verder... Gastdocent/expert

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Echter kan het soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde punten duidelijk […]

Lees verder... Video kijken tijdens de bijeenkomst

Online groepen

Je online les kun je opsplitsen in meerdere delen om zo de aandacht van de student erbij te houden en interactie te laten plaatsvinden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een kleine groepsopdracht die studenten uitwerken na een instructiemoment. Hiervoor kun je de functionaliteit “Breakout Groups” gebruiken. Om studenten in groepjes te verdelen open je het Collaborate […]

Lees verder... Online groepen

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een centraal thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel zijn om het studeren te […]

Lees verder... Mindmap maken

Voortgangstoets

Een voortgangstoets is een toets die gedurende verschillende studiejaren herhaaldelijk wordt aangeboden. Hierdoor is het mogelijk om de kennisontwikkeling die de student gedurende zijn studie doormaakt inzichtelijk te maken.  De verschillende voortgangstoetsen die de student maakt gedurende zijn opleiding, bevatten inhoudelijk niet exact dezelfde vragen, maar varianten van vragen over hetzelfde onderwerp. Hierdoor wordt het […]

Lees verder... Voortgangstoets

Kennistoets met open vragen

De kennistoets bestaande uit open vragen is een toetsvorm waarbij studenten zelf een antwoord op de gestelde vraag moeten formuleren. Het te geven antwoord kan bestaan uit één woord, enkele zinnen tot een complete uitwerking. Het voordeel van de kennistoets met open vragen ten opzichte van de kennistoets met gesloten vragen, is dat er met […]

Lees verder... Kennistoets met open vragen