Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen:

  1. Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat.
  2. Verdeel de vierĀ onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal.
  3. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de vier onderwerpen aan de klas. Geef de studenten even de tijd om erover na te denken.
  4. Studenten kunnen vervolgens een hoek kiezen om samen met mede studenten om over het onderwerp te discussiƫren.
  5. Elk onderwerp kun je door een vertegenwoordiger uit elke groep laten toelichten om een centrale terugkoppeling van elke discussie te hebben

In de hoek

Inspiratie: .gottoteach.com

TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN

Je zou een groep studenten de discussies in elke hoek kunnen laten leiden. Om een goede discussieleider te zijn dienen ze zich voorafgaand aan de les in het onderwerp verdiept te hebben.
Je kunt zowel een stukje leerstof op kennis en begripsniveau behandelen als mede op analyse en/of evaluatie niveau.
Ook is het te combineren met een online voorbereiding waarbij je de studenten zich op de vier onderwerpen laat voorbereiden.
Het is ook een mogelijke werkvorm als inleiding op een nieuwe thema waarbij je de vier onderwerpen (of desgewenst meer of minder) zo kunt selecteren dat ze de benodigde voorkennis van de studenten activeren.

APPLICATIES

  • BB (graded) wiki
  • Dotstorming
  • Padlet
  • KENMERKEN

    Online:
    Synchroon:
    Indivdueel:

    4.5 (2 stemmen)