Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Read More Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Read More Vraag en antwoord memorie

Instructie (zelfstudie)

Indien studenten moeten leren werken met een bepaald programma of kennismaken met een nieuwe werkwijze, dan is er instructie nodig om studenten te begeleiden in het leerproces. Instructie kan het beste zo worden vormgegeven dat studenten deze tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen volgen. Zo kunnen ze hun eigen tempo bepalen en eventueel meerdere malen de instructie […]

Read More Instructie (zelfstudie)

Webinar

Een webinar is een live online lesmoment, die een student vanaf elke gewenste plek kan volgen. Als docent kun je op locatie naar keuze een presentatie geven, die studenten vervolgens live kunnen volgen. Webinars zijn interactief. Via de chat kunnen studenten overleggen met elkaar of ze kunnen een digitale hand opsteken om een vraag te […]

Read More Webinar

Materiaal verzamelen

Naast dat je zelf naar materialen zoekt, kun je ook studenten onderwijsmaterialen laten verzamelen rondom een specifiek onderwerp. Dit vergt dat studenten het onderwerp eigen hebben gemaakt, voordat ze kunnen bepalen of de gevonden onderwijsmaterialen passend zijn. Studenten leren zo kritisch te kijken naar materialen die zij online vinden. Daarnaast is het voor jou als […]

Read More Materiaal verzamelen

Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Read More Lezen over actualiteiten

Kennisclip bekijken

Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp, een basisprincipe of een toelichting op een opgave wordt uitgelegd. Belangrijk hierbij is dat de kennisclip wordt geïntegreerd in het onderwijs en niet als losstaand multimedia item wordt toegevoegd. Kennisclips zijn dan ook altijd in de leeromgeving van studenten terug te vinden. Kennisclips […]

Read More Kennisclip bekijken

Vragen stellen voor het college

Om inzicht te krijgen in het niveau van de studenten, kun je studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voor het college te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je het college gaat indelen. Daarnaast geef je andere studenten de kans om […]

Read More Vragen stellen voor het college

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen