Petje op, petje af

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten elkaar beter te laten leren kennen door middel van een korte, actieve oefening. De oefening zorgt daarnaast ook voor afwisseling en nieuwe energie in de les, zodat studenten daarna weer beter kunnen focussen op het leren. Deze sociale energizer (‘socializer’) heeft dan ook meestal niets met de leerstof te maken. Het is vooral de bedoeling dat het plezier geeft en dat studenten even loskomen van de leerstof, met als belangrijk bij-effect dat ze elkaar beter leren kennen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De docent noemt een eigenschap of activiteit en studenten laten weten of deze voor hen van toepassing is.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Noem een eigenschap of activiteit en laat studenten gaan staan of hun hand (of een ander voorwerp) opsteken op het moment dat zij beschikken over die eigenschap of die activiteit hebben gedaan.  Voor het geven van antwoord kun je ze ook van de ene naar de andere kant in het lokaal laten lopen.
Neem soms een moment om één van de studenten er iets over te laten vertellen.

 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Laat studenten eerst een groen en een rood voorwerp opzoeken dat zij voor de camera kunnen houden om te reageren op de genoemde eigenschap of activiteit. Of laat hen ook gaan staan of zitten om het nóg wat actiever te maken.

In online bijeenkomsten is het nóg belangrijker om pauzes en ook dit soort activiteiten in te lassen, omdat het volgen van een les vanachter je beeldscherm erg vermoeiend kan zijn.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Categorie leeractiviteit: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer: