Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen aan hun medestudenten, moeten ze achterhalen welk begrip ze “zijn”. Bij een ‘ja’ antwoord krijg je nog een beurt, is het antwoord ‘nee’ dan is de volgende aan de beurt. De studenten moeten de begrippen dus goed kennen om zowel hun eigen begrip te raden als hun medestudent te kunnen antwoorden.

Variatiemogelijkheden

Klassikaal
Je kunt het spel klassikaal spelen door als docent (of als student) iets in gedachten te hebben dat door de groep geraden moet worden. De studenten mogen vragen stellen en degene die het begrip in gedachten heeft mag alleen met ja of nee antwoorden. Het spel is ook in kleine groepjes te spelen en/of door studenten begrippen voor elkaar te laten bedenken.

Rondlopen
Om deze werkvorm meer actief en dynamisch te maken, kan je het briefje ook op de rug van de studenten plakken. Vervolgens lopen ze rond in het lokaal en stellen ze elkaar vragen. Wie het juiste begrip heeft achterhaald gaat zitten.

Online les
Deze werkvorm kan je ook toepassen in een online les. Daarvoor kan je de klassikale variant, zoals hierboven beschreven, gebruiken: één student (of de docent) bedenkt welk begrip hij/zij is. De overige studenten stellen ja/nee vragen aan die ene student om te achterhalen wie of wat hij/zij is.

Of je kan deze werkvorm online in groepjes spelen. Maak parallelgroepen aan en zet in elk groepje alvast 1 student en start de parallelgroepen. Koppel vervolgens aan iedere groep een begrip zodat de overige studenten weten wie/wat de student in zijn/haar groepje is. Voeg nu de overige studenten aan de groepen toe. In de groepjes stelt de student die al in het groepje zat, ja/nee vragen aan de overige studenten in het groepje. Geraden? Kom dan terug naar de hoofdruimte (vink die optie dus wel aan). Degene die als eerste terug is, is de winnaar!

KENMERKEN

Online: ,
Synchroon:
Indivdueel:

5.0 (1 stemmen)