Actieve kennisdeling

Actieve kennisdeling is een werkvorm die ook wel onder de titel Socratische dialoog bekend staat. Je deelt je groep door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel en de andere helft vormt de buitencirkel. Zorg ervoor dat de studenten recht tegenover elkaar zitten zodat elke student uit de binnenste cirkel een duo vormt […]

Read More Actieve kennisdeling

Presentatie geven

Bij een presentatie geeft de student of een groep studenten een mondelinge, en vaak ook visuele, weergave van bijvoorbeeld eigen resultaten. Tijdens de presentatie vertellen studenten hoe ze een bepaald product hebben ontwikkeld of hoe het proces is verlopen. Het publiek komt vaak om informatie op te halen en vragen te stellen bij aspecten die […]

Read More Presentatie geven

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Read More Mondeling assessment

Casusopdracht

Bij een casusopdracht krijgen de studenten een opdracht gekoppeld aan een relevante praktijksituatie. De opdracht heeft dus een context gekregen die studenten in het werkveld tegen kunnen komen. Hierdoor kan de student zich ook beter voorstellen wat er uiteindelijk van hem/haar verwacht wordt. Ook ziet de student op deze manier in wat het belang is van […]

Read More Casusopdracht

Discussiëren

Wanneer studenten een discussie gaan voeren over een onderwerp vraagt dit naast kennis en toepassing ook inlevingsvermogen en analysevaardigheden. Ze analyseren het onderwerp en leren hierdoor het onderwerp of probleemstelling van verschillende kanten te bekijken. Ook leren studenten door discussies hoe ze argumenten en een betoog kunnen formuleren en werken ze aan hun presentatievaardigheden. Door […]

Read More Discussiëren

Vragenuur/consult

Studenten kunnen ter voorbereiding op een tentamen, stage of afstuderen vaak aansluiten bij een aangeboden vragenuur. Studenten kunnen in dit uur vragen plenair stellen aan de docent. Bedenk van tevoren of het vragenuur/feedback consult verplicht moet zijn of facultatief is voor studenten. Als het verplicht is en je wilt dat alle studenten actief meedoen, kun […]

Read More Vragenuur/consult

Rollenspel

Door kennis toe te passen in oefensituaties, wordt de student meer bewust van zijn/haar sterke punten. Rollenspellen worden altijd leerdoelgericht ingezet. Bereid de studenten goed voor op het rollenspel: leg de spelregels, de werkwijze en het doel van de oefening uit. Koppel het rollenspel ook zo veel mogelijk aan realistische praktijksituaties. Verdeel de rollen over […]

Read More Rollenspel

Webinar

Een webinar is een live online lesmoment, die een student vanaf elke gewenste plek kan volgen. Als docent kun je op locatie naar keuze een presentatie geven, die studenten vervolgens live kunnen volgen. Webinars zijn interactief. Via de chat kunnen studenten overleggen met elkaar of ze kunnen een digitale hand opsteken om een vraag te […]

Read More Webinar

Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Read More Lezen over actualiteiten

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback