Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Lees verder... Vragen ontwikkelen

Videoblog (vlog)

Als variant op de geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Vlog staat voor video weblog (log is de Engelse term voor dagboek). Het is een blog in videovorm. In een video blog wordt d.m.v. een camera opname de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je zet de vlog in voor de […]

Lees verder... Videoblog (vlog)

Formatieve toets met open vragen

Online formatieve toetsen bestaan veelal uit gesloten vragen. Open vragen hebben als nadeel dat ze nagekeken moeten worden door de docent om de student van de benodigde feedback te voorzien. Door open vragen te voorzien van een antwoordmodel kun je ze inzetten voor zelfstudiedoeleinden. Studenten kunnen op deze wijze in hun eigen tijd met casussen e.d. […]

Lees verder... Formatieve toets met open vragen

Brainstormen

Brainstormen is een werkvorm te komen tot het genereren van zoveel mogelijk ideeën of om de meningen en ideeën van studenten inzichtelijk te krijgen. Met grote groepen kun je het beste eerst beginnen met een stille brainstorm om te voorkomen dat je direct al verzandt in discussies. Hierbij schrijft iedereen eerst zijn of haar eigen […]

Lees verder... Brainstormen

Mening peilen via een poll

De mening van studenten vragen tijdens de les laat de studenten actief meedenken met de leerstof die behandeld wordt. Door de mening online in de les te vragen kun je de resultaten direct terugkoppelen. Studenten die niet graag in het openbaar hun mening geven worden op deze wijze ook geactiveerd een bijdrage te leveren. Je hebt […]

Lees verder... Mening peilen via een poll

Website bespreken

Traditioneel wordt bij het bespreken van een website een schriftelijke onderbouwing gegeven waarbij schermafbeeldingen toegevoegd worden om het tekstuele deel visueel te onderbouwen en toe te lichten. Door het maken van een schermopname (screencast) kun je een website op beeld opnemen terwijl je tijdens het maken van de opnames de website bespreekt. Je mondelinge toelichting doe je […]

Lees verder... Website bespreken

Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst

Door de kennis van de studenten te toetsen voor, tijdens of na elke les worden studenten tijdens de lesperiode geactiveerd. De kennis en/of vaardigheden die studenten aan het eind van de periode moeten beheersen wordt hierdoor in kleinere delen tussentijds getoetst (ook wel formatief toetsen genoemd). Hierdoor weet de student waar hij op dat moment […]

Lees verder... Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst