Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer de koppeling met de praktijk duidelijk is. Dit kun je bereiken door bijvoorbeeld leerinhoud te koppelen aan actuele context of aan een praktijkprobleem.

Het plaatsen van literatuur mag tot op zekere hoogte in de leeromgeving plaatsvinden. Raadpleeg hiervoor de richtlijnen van Stichting PRO.

De centrale vraag is of je een actueel nieuwsbericht of praktijkprobleem kunt vinden die te maken heeft met de leerstof die voor de betreffende les centraal staat.

  1. Zoek naar nieuwsberichten of praktijkproblemen die je studenten zullen interesseren.
  2. Koppel je nieuwsbericht of probleem aan de te behandelen leerstof.

Nieuwsberichten of praktijkproblemen kun je bijv. in de vorm van een video, bericht of podcast voorafgaand aan de les via Blackboard met je studenten delen (ter voorbereiding), via een schermafdruk in je presentatie opnemen of via het delen van het scherm tijdens de (online) bijeenkomst tonen.

Tijdens de (online) bijeenkomst kan je over de actualiteit discussiëren. Stel aan het begin een (menings)vraag aan je studenten over de actualiteit of het probleem. Aan het einde van de discussie kan je deze vraag herhalen om te checken of er een verschuiving heeft plaatsgevonden.

Toepassingsmogelijkheden

Flipboard maakt het mogelijk om artikelen, nieuwsberichten of websites die je online vindt te linken in een digitaal magazine. Deze digitale magazines kunnen geplaatst worden in de leeromgeving zodat studenten de actualiteit kunnen bijhouden.

Naast de studieboeken die vaak worden aangeboden door uitgevers, zijn er ook online studieboeken beschikbaar onder een Creative Commons licentie. Dit zijn open textbooks en de inhoud hiervan mag aangepast worden volgens de 5R’s. Kijk op openonderwijs.saxion.nl voor meer informatie en open leermaterialen.

KENMERKEN

Online: ,
Synchroon: ,
Indivdueel:

0.0 (1 stemmen)