Actualiteiten inbrengen

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten kennis te laten verwerven, voorkennis te activeren en/of studenten bewust te maken van de relevantie van leerstof

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Als docent ga je op zoek naar nieuwsberichten of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts die passen bij de leerstof. Deel het bericht of fragment via het LMS als voorbereiding voor de les en geef in je instructie in het LMS ook vragen of een opdracht mee bij het lezen/kijken/luisteren. 

 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Als docent ga je op zoek naar actualiteiten die passen bij de leerstof, bijvoorbeeld nieuwsberichten of of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts. Denk ook aan voorbeelden van praktijksituaties. Houd daarbij rekening met de auteursrechten.

Plaats het bericht of fragment in het LMS, bij de voorbereiding voor de les. Voeg bijvoorbeeld een lees- of kijkopdracht toe over de actualiteit en geef hierbij aan hoe je er een vervolg aan gaat geven, bijvoorbeeld door middel van een discussie tijdens de les, een brainstorm of andere groepsopdracht waarin de gegeven informatie gebruikt wordt.

Zorg ervoor dat je de actualiteit(en) tijdens de les nadrukkelijk verbindt met de leerstof, zodat studenten zich bewust worden van de relevantie van de leerstof in de praktijk van hun latere werkveld. Studenten zijn gemotiveerder als kennis betekenis krijgt en relevant is (Keller, 1987). Zorg er hierbij ook voor dat studenten een actieve rol vervullen, zodat zij deze relevantie gaan begrijpen en het niet alleen ter kennisgeving aannemen. 

Je kunt deze werkvorm ook gebruiken om voorkennis te activeren. Daar kun je de lees-/kijkopdracht op aanpassen, bijvoorbeeld door te vragen naar hun ervaringen, andere voorbeelden of specifieke aspecten van de gerelateerde kennis (modellen, strategieën, methoden, tips, etc.)

Bron:
Keller, J.M. (1987) Development and use of the ARCS model of instructional design. Journal of Instructional Development 10, 2–10 (1987). http://dx.doi.org/10.1007/BF02905780

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Deze werkvorm kun je ook online uitvoeren, op dezelfde manier als beschreven op het vorige tabblad. 

Door middel van een Padlet of Blackboardforum zou je studenten ook zelf actualiteiten kunnen laten verzamelen. Ze kunnen daarbij reageren op elkaars bronnen door middel van korte comments, sterren (bij beide tools) of duimpjes (alleen Padlet). Ook via een Blackboard Wiki kunnen studenten bronnen verzamelen. 

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: , ,
Taxonomie van Miller: ,
Interactie: ,
Door wie:
GERELATEERDE WERKVORMEN
  • Forumdiscussie