Speeddaten

Deze werkvorm is in te zetten bij reflectieopdrachten en het uitwisselen van praktijkervaringen. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten. De andere helft van de groep start elk bij een andere tafel. Zij stellen aan hun medestudent die tegenover hen zit enkele vragen. Zo ontstaat […]

Lees verder... Speeddaten

Check in duo’s

Deze werkvorm is geschikt om bij gesloten vragen uit te voeren. Je geeft de studenten één of enkele opdrachten die ze eerst individueel gaan uitvoeren. De tweede stap is check-in-duo’s. Studenten vergelijken hun eigen antwoord met die van een medestudent. Mochten er verschillen zijn in het gegeven antwoord dan proberen ze er gezamenlijk uit te […]

Lees verder... Check in duo’s

Denken-Delen-Uitwisselen

Een werkvorm die uitstekend in te zetten is tijdens hoorcolleges aan grote groepen studenten. Met name geschikt bij vragen waar meerdere antwoorden mogelijk zijn. Geef je studenten een vraag of opdracht om individueel over na te denken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Studenten stellen eventueel hun antwoord bij. Je […]

Lees verder... Denken-Delen-Uitwisselen

Tweepraat

Een werkvorm geschikt voor een  casusopdracht of anderzijds uitgebreide opdracht. Geef een korte instructie of uitleg van een probleem. Stel een vraag of geef een opdracht die studenten eerst individueel gaan maken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Hierna geef je de volgende hoeveelheid informatie en stel je opnieuw één […]

Lees verder... Tweepraat

Fotospel

Deze werkvorm is geschikt als inleiding op een onderwerp of bij reflectiedoeleinden. Zorg dat je vooraf allerlei foto’s verzameld en geprint hebt. Leg de foto’s zodanig neer dat de studenten alle foto’s kunnen zien. Stel vervolgens een vraag als ‘welke foto past het beste bij je’, ‘welke foto past het best bij het onderwerp’ etc. […]

Lees verder... Fotospel

Kennismaken

Tijdens de eerste bijeenkomst van een module en/of aan het begin van het jaar wanneer studenten elkaar nog niet kennen kun je deze werkvorm inzetten. Laat iedereen zijn of haar sleutelbos tevoorschijn halen en zichzelf voorstellen aan de hand van de sleutelbos. Bron: Pixabay Een andere variant is de studenten vooraf de opdracht te geven […]

Lees verder... Kennismaken

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Lees verder... Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Lees verder... Verdiepingsgroepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Lees verder... Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Lees verder... Vraag en antwoord memorie