Script Concordance Test

De Script Concordance Test is een toetsvorm die veelal gebruikt wordt binnen het medische gerelateerde onderwijs, om het klinisch redeneren af te kunnen toetsen. In deze toetsvorm worden de studenten geconfronteerd met een realistisch en uit de praktijk voortgekomen vraagstuk. Bij de casus worden ook een aantal vragen aangeboden, die bijvoorbeeld in de vorm van […]

Read More Script Concordance Test

Badges

Toepassingen: Online behaalde badges Het halen van online badges die aantonen dat een student een bepaalde vaardigheid of opdracht beheerst. Hier hoeft niet altijd ook een cijfer op gegeven te worden. De vaardigheid is simpelweg nog niet of al wel behaald. Dit kan in Blackboard door het aanmaken van prestaties. Dit kan bijvoorbeeld ingesteld worden […]

Read More Badges

Concept mapping

Toepassingen: begrippen, conceptmap  Een conceptmap bevat, in de simpelste vorm, allerlei begrippen die in het onderwijs aan de orde zijn gekomen met lijnen ertussen. De lijnen symboliseren een relatie tussen die begrippen. Hoewel een conceptmap op de eerste plaats een middel is om studenten te leren dat de behandelde begrippen een bepaalde relatie hebben, is […]

Read More Concept mapping

Presentatie geven

Bij een presentatie geeft de student of een groep studenten een mondelinge, en vaak ook visuele, weergave van bijvoorbeeld eigen resultaten. Tijdens de presentatie vertellen studenten hoe ze een bepaald product hebben ontwikkeld of hoe het proces is verlopen. Het publiek komt vaak om informatie op te halen en vragen te stellen bij aspecten die […]

Read More Presentatie geven

Instructie (zelfstudie)

Indien studenten moeten leren werken met een bepaald programma of kennismaken met een nieuwe werkwijze, dan is er instructie nodig om studenten te begeleiden in het leerproces. Instructie kan het beste zo worden vormgegeven dat studenten deze tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen volgen. Zo kunnen ze hun eigen tempo bepalen en eventueel meerdere malen de instructie […]

Read More Instructie (zelfstudie)

Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Read More Lezen over actualiteiten

Powerdoc of Slidedoc

Een Powerdoc, ook wel Slidedoc genoemd,  is een moderne manier van rapporteren die je steeds meer ziet in het onderwijs en in de bedrijfswereld. In plaats van een uitgebreid geschreven rapportage gaan studenten een Powerdoc maken. In de slides van een Powerdoc moet de informatie kort en bondig worden weergegeven met behulp van grafische overzichten. Hierdoor is een rapportage […]

Read More Powerdoc of Slidedoc

Vragen stellen voor het college

Om inzicht te krijgen in het niveau van de studenten, kun je studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voor het college te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je het college gaat indelen. Daarnaast geef je andere studenten de kans om […]

Read More Vragen stellen voor het college

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen