Vragen stellen voor de bijeenkomst

inzicht te krijgen in eventuele knelpunten en vragen van de studenten.

Je kunt studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voorafgaand aan de bijeenkomst te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je deze gaat vormgeven. Ook geeft het studenten de mogelijkheid om medestudenten te helpen.

1. Plaats een instructie in het leermanagementsysteem, bij de voorbereiding van de bijeenkomst, waarin je aangeeft welke leerstof studenten moeten voorbereiden. Wat moeten ze lezen, bekijken, bestuderen? (algemene tip: geef bij de te bestuderen leerstof altijd aan wat de relatie is met de onderwerpen die tijdens de bijeenkomst worden behandeld, of die in eerdere of latere bijeenkomsten aan bod komen)
  2. Geef daarbij aan dat ze hun vragen noteren en meenemen naar de bijeenkomst, of dat ze deze plaatsen op een discussieforum (zie tab ‘Online uitvoeren’)
  3. Tijdens de bijeenkomst besteed je aandacht aan de vragen die studenten hebben, bijvoorbeeld door ze door andere studenten te laten beantwoorden of door als ze uitleg te geven waardoor ze zelf tot het antwoord komen.
    • Het beste effect is te behalen als je als docent vooraf inzicht hebt in de vragen, zodat je de bijeenkomst hier eventueel op kunt aanpassen. Hiervoor kun je gebruikmaken van verschillende tools, zoals een discussieforum of Padlet waar je de studenten hun vragen op laat plaatsen.

Deze werkvorm kan op dezelfde manier worden uitgevoerd in een online meeting, bijvoorbeeld via MS Teams.

Het kan ook grotendeels buiten de bijeenkomst plaatsvinden:

• Door studenten hun vragen te laten plaatsen in een online discussieforum of in een Padlet krijgen studenten ook inzicht in elkaars vragen. Waar mogelijk zou je zelfs studenten kunnen stimuleren om alvast met antwoorden te komen op vragen van anderen. Leg uit waarom dit leerzamer is dan wanneer jij als docent alle antwoorden geeft. Geef aan dat jij als docent natuurlijk meekijkt en indien nodig bijstuurt en tips geeft of aanvullende vragen stelt.
  • Ook kun je aangeven dat studenten een waardering mogen geven (via sterren) aan de vragen die medestudenten hebben ingebracht en/of een duimpje mogen plaatsen bij vragen die zij zelf ook hebben, zodat je als docent inzicht krijgt in de relevantie van bepaalde vragen.
  • Onbeantwoorde vragen kun je dan behandelen tijdens de bijeenkomst.
Taxonomie van Bloom: ,
Taxonomie van Miller: ,