Bloggen

Het woord blog is afkomstig van het woord weblog. In een blog wordt de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Studenten kunnen bijvoorbeeld hun mening geven over een actuele gebeurtenis gekoppeld aan de literatuur die ze bestudeerd hebben. Op deze wijze wordt theoretische kennis actief verwerkt en komt men tot dieper […]

Read More Bloggen

Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Read More Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Videoblog (vlog)

Als variant op de geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Vlog staat voor video weblog (log is de Engelse term voor dagboek). Het is een blog in videovorm. In een video blog wordt d.m.v. een camera opname de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je zet de vlog in voor de […]

Read More Videoblog (vlog)

Formatieve toets met open vragen

Online formatieve toetsen bestaan veelal uit gesloten vragen. Open vragen hebben als nadeel dat ze nagekeken moeten worden door de docent om de student van de benodigde feedback te voorzien. Door open vragen te voorzien van een antwoordmodel kun je ze inzetten voor zelfstudiedoeleinden. Studenten kunnen op deze wijze in hun eigen tijd met casussen e.d. […]

Read More Formatieve toets met open vragen

Infographic ontwikkelen

Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door studenten is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken.  Door een infographic te ontwikkelen moeten studenten keuzes maken in de belangrijkheid van resultaten. Naast een infographic hoort altijd een achterliggend document met […]

Read More Infographic ontwikkelen

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Read More Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Mening peilen via een poll

De mening van studenten vragen tijdens de les laat de studenten actief meedenken met de leerstof die behandeld wordt. Door de mening online in de les te vragen kun je de resultaten direct terugkoppelen. Studenten die niet graag in het openbaar hun mening geven worden op deze wijze ook geactiveerd een bijdrage te leveren. Je hebt […]

Read More Mening peilen via een poll

Website bespreken

Traditioneel wordt bij het bespreken van een website een schriftelijke onderbouwing gegeven waarbij schermafbeeldingen toegevoegd worden om het tekstuele deel visueel te onderbouwen en toe te lichten. Door het maken van een schermopname (screencast) kun je een website op beeld opnemen terwijl je tijdens het maken van de opnames de website bespreekt. Je mondelinge toelichting doe je […]

Read More Website bespreken

Zelf een kennisclip ontwikkelen

Bij deze werkvorm ontwikkelen studenten een kennisclip over een deel van de leerstof.  Hierdoor gaan de studenten de leerstof zelf uitleggen. Dit vraagt van de studenten dat zij de leerstof goed beheersen. Studenten zijn tijdens het ontwikkelen op een andere manier aan de slag met de leerstof en kunnen de kennis aanvullen met praktijkvoorbeelden. Studenten […]

Read More Zelf een kennisclip ontwikkelen

Nieuwe woorden/begrippen leren

Bij het leren van vreemde talen is het leren van woorden vaak een struikelblok. Het tussentijds inoefenen van woorden voorkomt dat studenten aan het eind van een periode een te groot aantal woorden moet leren. Met verschillende tools kun je een werkvorm aanbieden waarbij studenten door middel van vragen beantwoorden continu bezig zijn met de […]

Read More Nieuwe woorden/begrippen leren