Digitale feedback

Gedurende het leerproces is het geven van feedback als docent arbeidsintensief. Een manier om je studenten wel van de benodigde feedback te voorzien is het inspreken van een audiobestand waarin je de veel voorkomende fouten inspreekt.   Als leidraad voor je feedback kun je beoordelingscriteria of leerdoelen hanteren zodat je structuur in je opname aanbrengt. Bij […]

Read More Digitale feedback

Online discussieforum

Een effectieve werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof is een online discussie. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is kunnen studenten een gefundeerde inbreng geven. Bovendien biedt het voordelen voor studenten die in een face-to-face situatie minder snel van zich laten horen.  Effectiviteit van een online discussieforum is mede afhankelijk van de […]

Read More Online discussieforum

Casustoets als zelfstudietoets

Door studenten zelfstudietoetsen aan te bieden kunnen ze voor zichzelf bepalen waar ze in hun leerproces staan. Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuze vragen, juist/onjuist vragen of varianten hiervan.  Een alternatieve vorm is bijvoorbeeld een casustoets. Bij casusvragen dient de leerstof op een hoger niveau (dan bij MC vragen) toegepast te worden. Het nadeel van een casusvraag […]

Read More Casustoets als zelfstudietoets

Bespreken van een voorbeeld beroepsproduct

Aan het begin van een module is het van belang dat studenten weten wat er van hen verwacht wordt en dat ze kennis hebben over de wijze van toetsing. Een manier om te verhelderen waar de studenten de komende periode naartoe werken en wat daarbij de succescriteria zijn (zoals de beoordelingscriteria) is het bespreken van […]

Read More Bespreken van een voorbeeld beroepsproduct

(online) Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kan men kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in een bedrijf/organisatie en ervaren ze hoe ze hun (theoretische) kennis kunnen toepassen. […]

Read More (online) Bedrijfsbezoek

Gastdocent/expert

Je kan een gastdocent of expert uitnodigen in je bijeenkomst om meer over een onderwerp of theorie toe te lichten of om praktijkervaringen, voorbeelden en casussen in te brengen. De gastdocent kan naar de onderwijsinstelling toekomen, maar wanneer dit niet haalbaar is door bijvoorbeeld beschikbaarheid of bereikbaarheid, kan je mogelijk een online bijeenkomst organiseren. Gastcolleges […]

Read More Gastdocent/expert

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een centraal thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel zijn om het studeren te […]

Read More Mindmap maken

Voortgangstoets

Een voortgangstoets is een toets die gedurende verschillende studiejaren herhaaldelijk wordt aangeboden. Hierdoor is het mogelijk om de kennisontwikkeling die de student gedurende zijn studie doormaakt inzichtelijk te maken.  De verschillende voortgangstoetsen die de student maakt gedurende zijn opleiding, bevatten inhoudelijk niet exact dezelfde vragen, maar varianten van vragen over hetzelfde onderwerp. Hierdoor wordt het […]

Read More Voortgangstoets

Kennistoets met open vragen

De kennistoets bestaande uit open vragen is een toetsvorm waarbij studenten zelf een antwoord op de gestelde vraag moeten formuleren. Het te geven antwoord kan bestaan uit één woord, enkele zinnen tot een complete uitwerking. Het voordeel van de kennistoets met open vragen ten opzichte van de kennistoets met gesloten vragen, is dat er met […]

Read More Kennistoets met open vragen

Kennistoets met gesloten vragen

De kennistoets bestaande uit gesloten vragen wordt vaak ingezet om de kennisaspecten te kunnen toetsen. Met een kennistoets met gesloten vragen is het mogelijk om reproductiekennis, inzicht en passieve toepassingsvragen te stellen. Vaak blijft het in de formulering van de vragen beperkt tot het bevragen van reproductiekennis, aangezien dit soort vragen het gemakkelijkste te construeren […]

Read More Kennistoets met gesloten vragen