Peer feedback tijdens de (online) les

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Read More Peer feedback tijdens de (online) les

Online discussieforum

Een effectieve werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof is een online discussie. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is kunnen studenten een gefundeerde inbreng geven. Bovendien biedt het voordelen voor studenten die in een face-to-face situatie minder snel van zich laten horen.  Effectiviteit van een online discussieforum is mede afhankelijk van de […]

Read More Online discussieforum

Casustoets als zelfstudietoets

Door studenten zelfstudietoetsen aan te bieden kunnen ze voor zichzelf bepalen waar ze in hun leerproces staan. Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuze vragen, juist/onjuist vragen of varianten hiervan.  Een alternatieve vorm is bijvoorbeeld een casustoets. Bij casusvragen dient de leerstof op een hoger niveau (dan bij MC vragen) toegepast te worden. Het nadeel van een casusvraag […]

Read More Casustoets als zelfstudietoets

Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. Dit kan je ook toepassen in het (digitale) klaslokaal. Maak verschillende puzzels/raadsels/vragen, natuurlijk gekoppeld aan de leerstof. Deze moeten de studenten oplossen. […]

Read More Escape (class)room

Gastdocent/expert

Je kan een gastdocent of expert uitnodigen in je bijeenkomst om meer over een onderwerp of theorie toe te lichten of om praktijkervaringen, voorbeelden en casussen in te brengen. De gastdocent kan naar de onderwijsinstelling toekomen, maar wanneer dit niet haalbaar is door bijvoorbeeld beschikbaarheid of bereikbaarheid, kan je mogelijk een online bijeenkomst organiseren. Gastcolleges […]

Read More Gastdocent/expert

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Echter kan het soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde punten duidelijk […]

Read More Video kijken tijdens de bijeenkomst

Online groepen

Je online les kun je opsplitsen in meerdere delen om zo de aandacht van de student erbij te houden en interactie te laten plaatsvinden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een kleine groepsopdracht die studenten uitwerken na een instructiemoment. Hiervoor kun je de functionaliteit “Breakout Groups” gebruiken. Om studenten in groepjes te verdelen open je het Collaborate […]

Read More Online groepen

Uitwerking van een model

Toepassingen: modellen, concepten Theoretische modellen bestaan vaak uit verschillende onderdelen en onderlinge relaties. Om van het onthouden en begrijpen van een model naar het toepassen, analyseren en eventueel evalueren van een model te gaan, kan een model uitgewerkt worden met een eigen casus of een voorbeeldcasus. De uitwerking hiervan kan een onderdeel vormen van een […]

Read More Uitwerking van een model

Draaiboek

Toepassingen: ontwerpen van een draaiboek Bij het maken van een draaiboek moet je een training kunnen ontwikkelen en eventueel ook uitvoeren. Je moet het draaiboek inhoudelijk en didactisch kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Hierbij zouden ook digitale leermiddelen kunnen horen, zoals een poll houden onder de deelnemers of een formatieve toets over het huidige kennisniveau. In […]

Read More Draaiboek

Gedragsopdracht

Toepassingen: performance assessment, proeve van bekwaamheid, simulatie, praktijkproef, observatie in de praktijk Bij een live performance assessment wordt er een simulatie nagespeeld van bijvoorbeeld een inzichtgevend of probleem nuancerend gesprek. Binnen dit assessment wordt een natuurgetrouwe setting nagebootst waarbinnen de student zijn kennis en kunde moet laten zien. Daarbij wordt gewerkt met realistische casuïstiek en […]

Read More Gedragsopdracht