Online groepen

Je online les kun je opsplitsen in meerdere delen om zo de aandacht van de student erbij te houden en interactie te laten plaatsvinden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een kleine groepsopdracht die studenten uitwerken na een instructiemoment. Hiervoor kun je de functionaliteit “Breakout Groups” gebruiken.

Om studenten in groepjes te verdelen open je het Collaborate Panel en kies je voor “Breakout Groups”. Bekijk voor instructies de QRC: “Start Breakout groups” (vindbaar via de Support-knop op Blackboard).

Bespreek voordat je de groepen aanmaakt de opdracht die je door de groepen wilt laten uitvoeren en geef een tijdslimiet en spreek een tijd af waarop je weer verder gaat in de gehele klas. Het is aan te raden om de opdracht ook te beschrijven in een document dat je met de groepen kunt delen.

Na het aanmaken van de groepen (random of handmatig) krijgen je studenten allemaal hun eigen Collaborate ruimte waar ze kunnen communiceren en samenwerken. Deel de opdrachtomschrijving met de groepen, zodat ze aan de slag kunnen. Bekijk voor instructies de QRC: “Share files to Breakout Groups” (vindbaar via de Support-knop op Blackboard).

Door het vinkje ‘Deelnemers toestaan om van groep te wisselen’ aan te zetten kunnen studenten, zodra de groepen gestart zijn, zelf bepalen welke groepsruimte zijn in gaan. Deze laatste optie kun je tijdens de groepssessies ook uit zetten, zodat studenten blijven waar ze zijn. En later weer aan, zodat studenten eventueel opnieuw kunnen wisselen van groep.

Je kunt de groepen vooraf een naam geven van één van de groepsleden zodat duidelijk is wie naar welke groep moet gaan. Klik met de linkermuisknop op de naam om deze aan te passen

Terwijl de studenten bezig zijn heb je de mogelijkheid om de Collaborate ruimte van de groepen binnen te gaan om te vragen hoe het gaat en waar nodig hulp aan te bieden. Een digitale hulpronde dus.

Geef vlak voor het einde in iedere groep aan dat de tijd er bijna op zit. Als de tijd er op zit, stop je de groepen. Bekijk voor instructies de QRC: “End Breakout Groups” (vindbaar via de Support-knop op Blackboard).

Let op: indien je een opname had gestart van de les dien je deze na het stoppen van de Breakout Groups opnieuw aan te zetten. De Breakout groups worden namelijk niet opgenomen.

Eenmaal terug in de klas vraag je wie van de groep een terugkoppeling kan geven. Laat studenten reageren in de chat en maak de betreffende student “Presenter”. De student kan nu zijn microfoon en webcam aanzetten en indien gewenst de gemaakte opdracht of een presentatie delen met de klas. Herhaal dit voor alle of een aantal subgroepjes.

Rond de werkvorm af met een korte samenvatting van alle ervaringen en uitkomsten en vervolg de les bijvoorbeeld met een nieuw instructiemoment.

APPLICATIES

  • BB Collaborate
  • KENMERKEN

    Online:
    Synchroon:
    Indivdueel:

    0.0 (1 stemmen)