Draaiboek schrijven

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten te laten nadenken welke stappen er zoal nodig zijn om een gebeurtenis (zoals een les, workshop, wedstrijd, feest, demonstratie, of ander evenement) te laten plaatsvinden.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Studenten krijgen de opdracht om iets binnen bepaalde randvoorwaarden (fictief) te organiseren. Afhankelijk van de situatie kan het evenement fictief of daadwerkelijk plaatsvinden. De studenten beschrijven het doel, de randvoorwaarden, de belangrijkste mijlpalen en een detailplanning van het evenement. Bedenk ook hoe de studenten eventueel feedback kunnen verzamelen over het door hen opgestelde draaiboek.   

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?
  1. Beschrijf de opdracht voor de student en geef daarbij de randvoorwaarden aan voor het evenement waarvoor ze een draaiboek gaan maken.
  2. Geef studenten de tijd om samen te bepalen wat het doel is van hun evenement.
  3. Laat ze vervolgens:
    1. brainstormen over allerlei ideeën voor het evenement.
    2. de mijlpalen van het evenement benoemen.
    3. een detailplanning maken voor (een aantal van) die mijlpalen.
  4. Als het mogelijk is dat studenten het evenement daadwerkelijk gaan uitvoeren, levert dat uiteraard de beste feedback op. Als dit niet het geval is kunnen andere studenten, een opdrachtgever en/of de docent het draaiboek doornemen en feedback geven. Geef de studenten feedbackcriteria mee of stel deze samen met hen op.
HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Deze werkvorm kan volledig online worden uitgevoerd door studenten gebruik te laten maken van Microsoft Teams om met elkaar te overleggen en notities of één of meer bestanden uit te wisselen. Hiervoor hebben studenten ofwel een gezamenlijke chat per groep nodig ofwel een gezamenlijk Team, met daarin een kanaal per groep. Ook kunnen ze digitaal brainstormen door gebruik te maken van verschillende tools, zoals Padlet of het Whiteboard van Microsoft.

Studenten kunnen ook de Wiki-functie van Blackboard gebruiken. Elke groep heeft dan een eigen wiki, een set van pagina’s die ze aan elkaar kunnen linken en waar ze naar eigen inzicht informatie op kunnen plaatsen en nieuwe pagina’s aan toe kunnen voegen. Elke student van een groep kan de pagina’s van de wiki van die groep bewerken. De docent kan meekijken naar wat elke groep maakt.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom:
Taxonomie van Miller: ,
Categorie leeractiviteit: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer:
GERELATEERDE APPLICATIES
  •  Microsoft Teams
  •  Padlet
  •  BB (graded) wiki