Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar.

Dit kan je ook toepassen in het (digitale) klaslokaal. Maak verschillende puzzels/raadsels/vragen, natuurlijk gekoppeld aan de leerstof. Deze moeten de studenten oplossen. Alles bij elkaar zal een bepaalde oplossing/code geven waarmee men kan ontsnappen/de kluis kan kraken.

Een escape room kan je op verschillende manieren maken. Natuurlijk kan je letterlijk het klaslokaal op slot draaien (let op brandveiligheid), maar je zou natuurlijk ook een kluis kunnen laten kraken met daarin een prijs. Of denk aan het kraken van een digitale code. Wees creatief!

Tip: Je kan ook studenten de (opdrachten van de) escape room laten voorbereiden voor medestudenten. Dit kan een vorm van formatieve toetsing zijn.

Tip: Oefen deze vorm eerst met collega’s. Je wordt dan zelf vaardiger en je kan testen hoe de escape room kan verlopen. 

Toepassingsmogelijkheden

Ook kan je dit in een online sessie toepassen:
Stap 1: Maak een Blackboard Collaborate sessie aan en wacht tot alle studenten in de sessie zitten. Voor een beetje aankleding kun je een gepast muziekje en/of video laten horen aan de wachtende studenten.
Stap 2: Maak na een introductie gebruik van de breakout groups. Je kan kiezen voor een random indeling, maar ook voor een vooraf gekozen indeling. 
Stap 3: Toon de opdrachten in de groepen middels een bestand/afbeelding. De groepen kunnen via de chat aan de docent hints vragen (strafpunten) en antwoorden (pluspunten) doorgeven. Je kan in één keer een aantal opdrachten geven of bij elk goed antwoord de volgende opdracht. 

APPLICATIES

  • BB Collaborate
  • BB Toets
  • BB Badges
  • Microsoft OneNote
  • KENMERKEN

    Online: ,
    Synchroon:
    Indivdueel:

    0.0 (1 stemmen)