Odd one out

Deze werkvorm kan goed ingezet worden om diep begrip van begrippen te bewerkstelligen. Studenten moeten de begrippen goed (leren) kennen om een medestudent uitleg te kunnen geven. Maak rijtjes met vier tot zeven woorden die schijnbaar bij elkaar horen. Dit kan op kaartjes of op het bord. Zorg ervoor dat er in de reeks steeds […]

Lees verder... Odd one out

Daily/weekly goal

Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van het ‘agile’ werken. Continu verbeteren is daar een belangrijk onderdeel van en dit doe je door kort-cyclisch te werken, dus met doelstellingen op korte termijn. Daarbij kijk je telkens terug op hoe het proces is verlopen en kun je ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren.   Hoe kan ik mijn student in een actieve houding krijgen waarbij hij […]

Lees verder... Daily/weekly goal

Bespreken van een voorbeeld beroepsproduct

Aan het begin van een module is het van belang dat studenten weten wat er van hen verwacht wordt en dat ze kennis hebben over de wijze van toetsing. Een manier om te verhelderen waar de studenten de komende periode naartoe werken en wat daarbij de succescriteria zijn (zoals de beoordelingscriteria) is het bespreken van […]

Lees verder... Bespreken van een voorbeeld beroepsproduct

Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. Dit kan je ook toepassen in het (digitale) klaslokaal. Maak verschillende puzzels/raadsels/vragen, natuurlijk gekoppeld aan de leerstof. Deze moeten de studenten oplossen. […]

Lees verder... Escape (class)room

(online) Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kan men kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in een bedrijf/organisatie en ervaren ze hoe ze hun (theoretische) kennis kunnen toepassen. […]

Lees verder... (online) Bedrijfsbezoek

Gastdocent/expert

Je kan een gastdocent of expert uitnodigen in je bijeenkomst om meer over een onderwerp of theorie toe te lichten of om praktijkervaringen, voorbeelden en casussen in te brengen. De gastdocent kan naar de onderwijsinstelling toekomen, maar wanneer dit niet haalbaar is door bijvoorbeeld beschikbaarheid of bereikbaarheid, kan je mogelijk een online bijeenkomst organiseren. Gastcolleges […]

Lees verder... Gastdocent/expert

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Echter kan het soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde punten duidelijk […]

Lees verder... Video kijken tijdens de bijeenkomst

Online groepen

Je online les kun je opsplitsen in meerdere delen om zo de aandacht van de student erbij te houden en interactie te laten plaatsvinden. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld een kleine groepsopdracht die studenten uitwerken na een instructiemoment. Hiervoor kun je de functionaliteit “Breakout Groups” gebruiken. Om studenten in groepjes te verdelen open je het Collaborate […]

Lees verder... Online groepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Lees verder... Expertgroepen

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Lees verder... Mondeling assessment