(online) Bedrijfsbezoek

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kan men kennis maken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies/beroepen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in een bedrijf/organisatie en ervaren ze hoe ze hun (theoretische) kennis kunnen toepassen.

Toepassingsmogelijkheden

In sommige gevallen kan een bedrijfsbezoek ook online plaatsvinden. Maak daarvoor een Blackboard Collaborate sessie aan en geef de gastlink door aan de gastdocent op locatie. Geef hem/haar de rol van presentator.

De docent geeft eerst de inleiding van de online les en daarna geeft hij het woord aan de gastdocent op locatie. Hierbij kan de gastdocent gebruik maken van een laptop of computer maar bij een rondleiding is het misschien handiger om de telefoon te gebruiken. Tijdens de sessie kan de gastdocent bij de instellingen zelf wisselen tussen de camera aan de voorkant van de telefoon (handiger bij presenteren) en de camera aan de achterkant van de telefoon (handiger bij de rondleiding).

De docent heeft tijdens de les de rol van moderator. Hij houdt de chat in de gaten en geeft de student het woord of stelt zelf de vraag aan de gastdocent. 

Vraag vooraf toestemming om het bedrijfsbezoek op te nemen. Hierdoor kan je het later hergebruiken. 

Ervaring

Ernst-Jan Goedvolk (LED): Als afsluiting van de module productinnovatie is er met dank aan een oud-studente IPO en online bedrijfsbezoek aan een fietsfabriek georganiseerd. Vooraf is besproken hoe de rolverdeling zou zijn, welke onderwerpen aan bod gaan komen, hoeveel tijd we daar ongeveer aan besteden, hoe we dat technisch organiseren. Dat is allemaal binnen een half uurtje besproken en geregeld, én getest (doen!) De gastdocente heeft eerst verteld over haar loopbaan en gaf daarna met behulp van haar telefoon een rondleiding over de ontwerpafdeling en door de fabriek.  Het online bedrijfsbezoek had voor de studenten de sfeer van een vlog, inclusief de soms schokkerig bewegende beelden, en een druk pratende presentatrice (die rol paste de gastdocente wel). De beeld- en geluidkwaliteit was goed genoeg, ook in de rumoerige fabrieksomgeving. Studenten stelden vragen via de chat, waarbij ik de rol had van moderator. Het online bedrijfsbezoek duurde al met al 1, 5 uur, daarna was de accu van de telefoon van de gastdocente ook echt leeg. Studenten waren erg enthousiast over de rondleiding, ik denk dat het voor hen een welkome afwisseling was. Het aantal deelnemers was net iets hoger dan tijdens de normale lessen, en er waren tijdens de 1,5 uur geen afhakers.  De gastdocente was ook erg enthousiast, en wil dit zeker nog een keer gaan doen.

APPLICATIES

  • BB Collaborate
  • KENMERKEN

    Online: ,
    Synchroon:

    0.0 (1 stemmen)