Denken, delen, uitwisselen

Studenten denken eerst individueel na over een vraag of opdracht en bespreken dan hun antwoorden in duo’s of groepjes. Een aantal studenten geeft vervolgens klassikaal hun (eigen of gezamenlijke) antwoord. Deze werkvorm kan ook worden ingezet in lessen met grote groepen studenten en is met name geschikt bij vragen waar Lees verder... Denken, delen, uitwisselen

Sleutelbos

Studenten vertellen over zichzelf aan de hand van de verschillende sleutels aan hun sleutelbos. Waar zijn ze voor? Wanneer en hoe vaak gebruiken zij welke sleutel? Lees verder... Sleutelbos

Uitbeelden

De docent vertelt aan één student van elk groepje wat deze moet uitbeelden zonder geluid te maken, iets aan te wijzen of hints-technieken te gebruiken. Zodra één van de groepjes heeft geraden wat het is, is de volgende van elk groepje aan de beurt om iets uit te beelden. Lees verder... Uitbeelden

Fotospel

Studenten selecteren een foto uit een verzameling of zoeken zelf een foto die voor hen iets zegt over een bepaald onderwerp, en vertellen vervolgens waarom zij die foto geselecteerd hebben. Daarover kan een gesprek ontstaan tussen de docent en de student of tussen de studenten onderling, klassikaal of in groepjes. Lees verder... Fotospel

Conceptmap maken

Een concept map geeft een overzicht van alle begrippen uit de leerstof waarin met behulp van lijnen de relaties tussen diverse begrippen zichtbaar worden gemaakt. De structuur van een conceptmap kan complex zijn, bijvoorbeeld met dwarsverbanden. Door gebruik te maken van verbindingswoorden kunnen de relaties in de conceptmap worden verduidelijkt Lees verder... Conceptmap maken

Check in duo’s

Studenten maken individueel een aantal vragen en vergelijken daarna hun antwoorden met een medestudent. Ze proberen er samen uit te komen als hun antwoorden verschillend zijn. Lees verder... Check in duo’s

Bedrijfsbezoek (online)

Met een bedrijfsbezoek kunnen studenten een kijkje nemen in het bedrijf of in een organisatie. Zo kunnen ze kennismaken met de activiteiten, het logistieke proces en verschillende functies en beroepen. Ze krijgen zo een goed beeld van hoe het eraan toegaat in een bedrijf of organisatie en ervaren ze hoe Lees verder... Bedrijfsbezoek (online)

Associëren

Associëren betekent ‘in verband brengen met, verbinden, samenvoegen’. Bij deze werkvorm kijk je welke verbindingen er al aanwezig zijn bij studenten. Welke termen kennen ze al in relatie tot het onderwerp? Door op deze manier de voorkennis bij studenten te activeren, wordt het gemakkelijker om nieuwe kennis toe te voegen, Lees verder... Associëren