Uitbeelden

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

te zorgen voor afwisseling en nieuwe energie in de les. Het is vooral de bedoeling dat het plezier geeft en dat studenten even loskomen van de leerstof, zodat ze daarna weer beter kunnen focussen op het leren. Een energizer heeft dan ook meestal niets met de leerstof te maken.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

De docent vertelt aan één student van elk groepje wat deze moet uitbeelden zonder geluid te maken, iets aan te wijzen of hints-technieken te gebruiken. Zodra één van de groepjes heeft geraden wat het is, is de volgende van elk groepje aan de beurt om iets uit te beelden.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Maak groepjes van 2 tot 4 personen. Roep de nummers 1 van elk groepje bij je en fluister hen een woord in. Zij moeten dit uitbeelden voor hun groepje zonder geluid te maken, of iets aan te wijzen. Ook mogen zij geen gebruik maken van hints-technieken zoals ‘klinkt als’, etc. Het groepje probeert het woord te raden en zodra het juiste woord is gezegd roept degene die uitbeeldt ‘Stop!’. Ook de andere groepjes stoppen dan en de uitbeelders van die groepjes noemen het woord. Daarna zijn de nummers 2 aan de beurt als uitbeelder en geef je hen een woord dat ze moeten uitbeelden.  
Voorbeelden van woorden om uit te beelden:  
Brandweerman, Helikopter, Fiets, Carnaval, Alleen op de wereld (boek), De Da Vinci code (boek)

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Van deze werkvorm is (nog) geen online variant beschreven.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Categorie leeractiviteit: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer:
GERELATEERDE WERKVORMEN
  • Pim, pam, pet