Je nieuwste foto

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten elkaar beter te laten leren kennen door middel van een korte, actieve oefening. De oefening zorgt daarnaast ook voor afwisseling en nieuwe energie in de les, zodat studenten daarna weer beter kunnen focussen op het leren. Deze sociale energizer (‘socializer’) heeft dan ook meestal niets met de leerstof te maken. Het is vooral de bedoeling dat het plezier geeft en dat studenten even loskomen van de leerstof, met als belangrijk bij-effect dat ze elkaar beter leren kennen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Laat studenten iets vertellen aan de hand van de meest recente foto die zij gemaakt hebben.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Vraag aan studenten om hun meest recente foto te laten zien en er iets over te vertellen. Ze zijn uiteraard niet verplicht om hun laatste foto te tonen, en mogen ook een andere recente foto uitzoeken en er iets over vertellen. Probeer verbindende vragen te stellen of te benoemen wat je opvalt.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Laat studenten die dat willen kort hun scherm delen om de foto te tonen. Maak hierover vooraf duidelijk afspraken met de klas, zodat er geen misbruik wordt gemaakt van elkaars foto.
Foto’s delen via de chat wordt afgeraden, omdat het dan erg eenvoudig is om deze op te slaan en dit niet bijdraagt aan de werkvorm.

In online bijeenkomsten is het nóg belangrijker om pauzes en ook dit soort activiteiten in te lassen, omdat het volgen van een les vanachter je beeldscherm erg vermoeiend kan zijn.

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Categorie leeractiviteit: ,