Script Concordance Test

De Script Concordance Test is een toetsvorm die veelal gebruikt wordt binnen het medische gerelateerde onderwijs, om het klinisch redeneren af te kunnen toetsen. In deze toetsvorm worden de studenten geconfronteerd met een realistisch en uit de praktijk voortgekomen vraagstuk. Bij de casus worden ook een aantal vragen aangeboden, die bijvoorbeeld in de vorm van […]

Lees verder... Script Concordance Test

Consensusconferentie

Toepassingen: discussiëren, debat  Een deelnemer aan een consensusconferentie leert de eigen mening te spiegelen aan die van anderen. Ook probeert de deelnemer die verschillende meningen samen te voegen tot één gezamenlijke mening. Kenmerkend voor een consensusconferentie is dat alle aanwezigen (studenten) hun bijdrage kunnen leveren bij het opstellen van de aanbevelingen en dat de conclusies […]

Lees verder... Consensusconferentie

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Lees verder... Forumdiscussie

Kortgeding

Toepassingen: discussiëren, debat  In een kort geding leren studenten te pleiten voor of tegen een bepaalde stelling. Het kort geding leent zich voor toepassing bij onderwerpen waarover geen consensus bestaat. Bij een kort geding verschillen twee partijen van mening over een stelling. Elke partij bestaat uit een advocaat, of pleiter, en enkele getuigen-deskundigen. Daarnaast is […]

Lees verder... Kortgeding

Simulatie

Toepassingen: bedrijfssituatie, ervaren, praktijkervaringen Bij simulatie gaat het om het nabootsen van een (vereenvoudigde) werkelijkheid, bijvoorbeeld het simuleren van een managementteam in een bedrijf. Simulatie is vooral geschikt voor het evalueren van situaties waarin beslissingsprocessen een cruciale rol spelen en voor het leren en evalueren van vaardigheden in het omgaan met mensen. Rollen en spelregels […]

Lees verder... Simulatie

Badges

Toepassingen: Online behaalde badges Het halen van online badges die aantonen dat een student een bepaalde vaardigheid of opdracht beheerst. Hier hoeft niet altijd ook een cijfer op gegeven te worden. De vaardigheid is simpelweg nog niet of al wel behaald. Dit kan in Blackboard door het aanmaken van prestaties. Dit kan bijvoorbeeld ingesteld worden […]

Lees verder... Badges

Concept mapping

Toepassingen: begrippen, conceptmap  Een conceptmap bevat, in de simpelste vorm, allerlei begrippen die in het onderwijs aan de orde zijn gekomen met lijnen ertussen. De lijnen symboliseren een relatie tussen die begrippen. Hoewel een conceptmap op de eerste plaats een middel is om studenten te leren dat de behandelde begrippen een bepaalde relatie hebben, is […]

Lees verder... Concept mapping

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Lees verder... Wat ben ik?

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Lees verder... Expertgroepen

Presentatie geven

Bij een presentatie geeft de student of een groep studenten een mondelinge, en vaak ook visuele, weergave van bijvoorbeeld eigen resultaten. Tijdens de presentatie vertellen studenten hoe ze een bepaald product hebben ontwikkeld of hoe het proces is verlopen. Het publiek komt vaak om informatie op te halen en vragen te stellen bij aspecten die […]

Lees verder... Presentatie geven