Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat
 Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter kunnen toehoorders vragen stellen. De beoordeling van de bijdragen van de forumleden aan de discussie kan door de toehoorders plaatsvinden, bijvoorbeeld door middel van het geven van cijfers. Het is raadzaam dat de docent de aspecten bepaalt waarop de oordelen betrekking moeten hebben.

Bron: Berkel van Bax Joosten-ten Brinke 2014 – Toetsen in het Hoger Onderwijs

TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN

Deze werkvorm is misschien ook wel bekend onder de naam ‘lagerhuisdebat’. De ene groep kan de rol van ‘voorstander’ hebben en de andere groep de rol van ‘tegenstander’.  Als docent kun je ervoor kiezen om zelf de rol van debatleider in te nemen maar dit kun je ook door je studenten laten voorbereiden en uitvoeren. In combinatie met de deskundigenrol die hierboven beschreven wordt kun je studenten per onderwerp een andere rol geven.

Als alternatief op het reeds genoemde kun je ook nog kiezen voor een overloopdebat. Essentieel is dat je kwalitatief goede stellingen hebt. Studenten kunnen middels de inbreng van argumenten elkaar overhalen om van mening te veranderen. Ze lopen dan van de voor- of tegenstanders plek over naar de andere kant.

APPLICATIES

  • BB Collaborate
  • KENMERKEN

    Online: ,
    Indivdueel:

    0.0 (1 stemmen)