Simulatie met een game

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

in een vereenvoudigde werkelijkheid te oefenen met vaardigheden, het evalueren van situaties of het nemen van beslissingen.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Simulatiespellen kunnen worden gebruikt om studenten zo effectief mogelijk (door het spelelement) specifieke taken te laten uitvoeren in een situatie waarvan het werkelijkheidsgehalte zo hoog mogelijk is, maar  waarin het veilig is om fouten in te maken (zoals bij een vlieg-, rij- of operatiesimulator) en die waar nodig vereenvoudigd is (beperkt door middel van rollen, variabelen en spelregels) om zo goed mogelijk te focussen op de te behalen leerdoelen.

Simulatiespellen kunnen complex zijn om te (laten) ontwikkelen, maar worden als zeer motiverend ervaren door studenten. (Schindler et al., 2017)

Bron:
Schindler, L.A., Burkholder, G.J., Morad, O.A. & Marsh, C. (2017). Computer-based technology and student engagement: a critical review of the literature. International Journal of Educational Technology in Higher Education 14, 25. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0063-0

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?

Met een game kun je een situatie nabootsen (simuleren) en studenten (zelfstandig) actief aan de slag laten gaan. Hiervoor kun je op zoek gaan naar reeds bestaande games. Zo kent Saxion bijvoorbeeld Serious Game Carion dat volledig gericht is op wijkteams van verpleegkundigen. In deze game is een combinatie gemaakt van echte informatie en werkzaamheden in de praktijk, en een fictieve krant. Dit alles gecombineerd met een puntensysteem en kaarten die behaald kunnen worden, waardoor er een spelelement wordt toegevoegd.

Een andere game die binnen Saxion is ontwikkeld is FinFun, waarbij studenten hun finance vak kunnen behalen door in een game koffie te verkopen. Hierbij komen allerlei randzaken kijken die horen bij het hebben van een eigen koffie kraam. In tegenstelling tot Carion, waarbij de game deels in de praktijk plaatsvindt, is de FinFun volledig gesimuleerd. Hierdoor heeft het maken van fouten geen impact op ‘de echte wereld’ buiten het spel. Inmiddels is er zelfs een vervolg op FinFun gemaakt, namelijk de Coffee Challenge.

We kunnen ons voorstellen dat er voor de specifieke context waarbinnen je op zoek bent nog geen game beschikbaar is. Het ontwikkelen van een game is een tijdrovend proces en vergt goede voorbereiding. Wel geven bovenstaande voorbeelden aan dat het zeker mogelijk is. Zoek hiervoor de samenwerking op met andere opleidingen of onderwijsinstellingen, zodat je het proces samen kunt opstarten. Binnen Saxion is het wellicht ook mogelijk om samen op te trekken met het Teaching and Learning Centre of de Onderwijsinnovatiehub.

Hieronder geven we enkele tips voor het ontwikkelen van een educatieve game:

  • Doelgroep: Bepaal voor wie de game bedoeld is en houd daarbij rekening met het niveau, de interesses en de specifieke leerbehoeften van de doelgroep
  • Leerdoelen: Stel duidelijke en haalbare leerdoelen op voor de game en bedenk hoe je deze doelen zichtbaar maakt voor de speler.
  • Spelmechanismen: Kies spelmechanismen die passen bij de leerdoelen en zorg ervoor dat de speler op een uitdagende en motiverende manier met de inhoud bezig is. Voorbeelden van spelmechanismen zijn:
    • punten of ‘geld’ verzamelen (door bijv. resources of informatie te verzamelen, taken uit te voeren;
    • het bewegen van pionnen op een bord);
    • kaarten of punten inzetten (om tips te krijgen, voordelen te behalen of je positie te verbeteren);
    • terrein ‘veroveren’;
    • kaarten doorgeven aan / ‘afpakken’ van medespelers;
    • samenwerken naar een gemeenschappelijk doel;
    • acties vooruit kunnen plannen (strategie bepalen);
    • gokken/willekeur (dobbelsteen, draaiend rad);
    • rollenspel (spelen vanuit het perspectief van een personage);
    • handel (ruilen van of onderhandelen over resources, kaarten, bezit);
    • geheugen (onthouden waar items of kaarten zich bevinden);
    • timing (acties binnen een bepaalde tijd doen).
  • Feedback: Zorg voor voldoende en duidelijke feedback op belangrijke onderdelen in de game, zodat de student weet hoe het gaat en wat er nog verbeterd kan of moet worden.
  • Interactie: Geef de student veel mogelijkheden om zelf te sturen en zorg eventueel voor mogelijkheden om extra tips te krijgen of vragen te stellen. Maak de game daarmee zo interactief mogelijk, zodat de  student actief is in het leerproces.
  • Ontwerp: Denk na over een aantrekkelijk ontwerp en een duidelijke en gebruiksvriendelijke interface, zodat de speler gemotiveerd blijft om het spel te blijven spelen.
  • Evaluatie: Evalueer regelmatig om te bepalen of de studenten daadwerkelijk de beoogde leerdoelen bereiken (of dat ze bijvoorbeeld eenvoudig via trial-en-error naar een volgend level kunnen komen). Bespreek met studenten welke strategieën ze hanteren.

Deze tips zijn gegenereerd door ChatGPT en aangepast voor Blendy.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Als de game online en individueel gespeeld kan worden, of als er in groepjes alleen overlegd hoeft te worden (bijv. via MS Teams) om samen de game te kunnen spelen, dan is het mogelijk om deze werkvorm volledig online uit te voeren.

Kijk goed naar de rollen en de taken van studenten en de docent in de simulatiegame om te bepalen wat er mogelijk is.

 

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Taxonomie van Bloom: ,
Taxonomie van Miller:
Interactie: ,