Kennistoets met gesloten vragen

De kennistoets bestaande uit gesloten vragen wordt vaak ingezet om de kennisaspecten te kunnen toetsen. Met een kennistoets met gesloten vragen is het mogelijk om reproductiekennis, inzicht en passieve toepassingsvragen te stellen. Vaak blijft het in de formulering van de vragen beperkt tot het bevragen van reproductiekennis, aangezien dit soort vragen het gemakkelijkste te construeren […]

Lees verder... Kennistoets met gesloten vragen

Uitwerking van een model

Toepassingen: modellen, concepten Theoretische modellen bestaan vaak uit verschillende onderdelen en onderlinge relaties. Om van het onthouden en begrijpen van een model naar het toepassen, analyseren en eventueel evalueren van een model te gaan, kan een model uitgewerkt worden met een eigen casus of een voorbeeldcasus. De uitwerking hiervan kan een onderdeel vormen van een […]

Lees verder... Uitwerking van een model

Draaiboek

Toepassingen: ontwerpen van een draaiboek Bij het maken van een draaiboek moet je een training kunnen ontwikkelen en eventueel ook uitvoeren. Je moet het draaiboek inhoudelijk en didactisch kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Hierbij zouden ook digitale leermiddelen kunnen horen, zoals een poll houden onder de deelnemers of een formatieve toets over het huidige kennisniveau. In […]

Lees verder... Draaiboek

Stationstoets

Toepassingen: totale vaardigheden toets, per vakgebied In de stationstoets worden de vaardigheden getoetst die de studenten gedurende hun bachelorfase hebben geleerd. Dit is dus een vakoverstijgende toetsing. Het behalen van deze toets is bijvoorbeeld een voorwaarde voor toelating tot de Masterfase. Studenten doorlopen op één dagdeel in een bepaalde cyclus 6 stations. In elk station […]

Lees verder... Stationstoets

Script Concordance Test

De Script Concordance Test is een toetsvorm die veelal gebruikt wordt binnen het medische gerelateerde onderwijs, om het klinisch redeneren af te kunnen toetsen. In deze toetsvorm worden de studenten geconfronteerd met een realistisch en uit de praktijk voortgekomen vraagstuk. Bij de casus worden ook een aantal vragen aangeboden, die bijvoorbeeld in de vorm van […]

Lees verder... Script Concordance Test

Consensusconferentie

Toepassingen: discussiëren, debat  Een deelnemer aan een consensusconferentie leert de eigen mening te spiegelen aan die van anderen. Ook probeert de deelnemer die verschillende meningen samen te voegen tot één gezamenlijke mening. Kenmerkend voor een consensusconferentie is dat alle aanwezigen (studenten) hun bijdrage kunnen leveren bij het opstellen van de aanbevelingen en dat de conclusies […]

Lees verder... Consensusconferentie

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Lees verder... Forumdiscussie

Kortgeding

Toepassingen: discussiëren, debat  In een kort geding leren studenten te pleiten voor of tegen een bepaalde stelling. Het kort geding leent zich voor toepassing bij onderwerpen waarover geen consensus bestaat. Bij een kort geding verschillen twee partijen van mening over een stelling. Elke partij bestaat uit een advocaat, of pleiter, en enkele getuigen-deskundigen. Daarnaast is […]

Lees verder... Kortgeding

Simulatie

Toepassingen: bedrijfssituatie, ervaren, praktijkervaringen Bij simulatie gaat het om het nabootsen van een (vereenvoudigde) werkelijkheid, bijvoorbeeld het simuleren van een managementteam in een bedrijf. Simulatie is vooral geschikt voor het evalueren van situaties waarin beslissingsprocessen een cruciale rol spelen en voor het leren en evalueren van vaardigheden in het omgaan met mensen. Rollen en spelregels […]

Lees verder... Simulatie

Concept mapping

Toepassingen: begrippen, conceptmap  Een conceptmap bevat, in de simpelste vorm, allerlei begrippen die in het onderwijs aan de orde zijn gekomen met lijnen ertussen. De lijnen symboliseren een relatie tussen die begrippen. Hoewel een conceptmap op de eerste plaats een middel is om studenten te leren dat de behandelde begrippen een bepaalde relatie hebben, is […]

Lees verder... Concept mapping