Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een centraal thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel zijn om het studeren te […]

Lees verder... Mindmap maken

Consensusconferentie

Toepassingen: discussiëren, debat  Een deelnemer aan een consensusconferentie leert de eigen mening te spiegelen aan die van anderen. Ook probeert de deelnemer die verschillende meningen samen te voegen tot één gezamenlijke mening. Kenmerkend voor een consensusconferentie is dat alle aanwezigen (studenten) hun bijdrage kunnen leveren bij het opstellen van de aanbevelingen en dat de conclusies […]

Lees verder... Consensusconferentie

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Lees verder... Forumdiscussie

Concept mapping

Toepassingen: begrippen, conceptmap  Een conceptmap bevat, in de simpelste vorm, allerlei begrippen die in het onderwijs aan de orde zijn gekomen met lijnen ertussen. De lijnen symboliseren een relatie tussen die begrippen. Hoewel een conceptmap op de eerste plaats een middel is om studenten te leren dat de behandelde begrippen een bepaalde relatie hebben, is […]

Lees verder... Concept mapping

Mix en ruil

Studenten krijgen ieder een papiertje met een theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna lopen ze door de ruimte en wisselen de informatie uit. Ook ruilen ze van blaadje en zoeken vervolgens iemand anders op. Na een aantal ronden kun je de werkvorm afronden. Variatiemogelijkheden […]

Lees verder... Mix en ruil

Schud en pak

Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de leerstof.  De eerste student pakt een kaart en leest de vraag voor. Beantwoord vervolgens de vraag. Student 2,3 en eventueel 4 mogen in deze volgorde de voorgaande student(en) aanvullen […]

Lees verder... Schud en pak

Speeddaten

Deze werkvorm is in te zetten bij reflectieopdrachten en het uitwisselen van praktijkervaringen. Studenten brengen allemaal een ervaring mee vanuit de praktijk. De ene helft gaat aan een tafeltje zitten. De andere helft van de groep start elk bij een andere tafel. Zij stellen aan hun medestudent die tegenover hen zit enkele vragen. Zo ontstaat […]

Lees verder... Speeddaten

Tweepraat

Een werkvorm geschikt voor een  casusopdracht of anderzijds uitgebreide opdracht. Geef een korte instructie of uitleg van een probleem. Stel een vraag of geef een opdracht die studenten eerst individueel gaan maken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Hierna geef je de volgende hoeveelheid informatie en stel je opnieuw één […]

Lees verder... Tweepraat

Fotospel

Deze werkvorm is geschikt als inleiding op een onderwerp of bij reflectiedoeleinden. Zorg dat je vooraf allerlei foto’s verzameld en geprint hebt. Leg de foto’s zodanig neer dat de studenten alle foto’s kunnen zien. Stel vervolgens een vraag als ‘welke foto past het beste bij je’, ‘welke foto past het best bij het onderwerp’ etc. […]

Lees verder... Fotospel

Kennismaken

Tijdens de eerste bijeenkomst van een module en/of aan het begin van het jaar wanneer studenten elkaar nog niet kennen kun je deze werkvorm inzetten. Laat iedereen zijn of haar sleutelbos tevoorschijn halen en zichzelf voorstellen aan de hand van de sleutelbos. Bron: Pixabay Een andere variant is de studenten vooraf de opdracht te geven […]

Lees verder... Kennismaken