Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Read More Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Read More Verdiepingsgroepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Read More Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Read More Vraag en antwoord memorie

Actieve kennisdeling

Actieve kennisdeling is een werkvorm die ook wel onder de titel Socratische dialoog bekend staat. Je deelt je groep door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel en de andere helft vormt de buitencirkel. Zorg ervoor dat de studenten recht tegenover elkaar zitten zodat elke student uit de binnenste cirkel een duo vormt […]

Read More Actieve kennisdeling

Presentatie geven

Bij een presentatie geeft de student of een groep studenten een mondelinge, en vaak ook visuele, weergave van bijvoorbeeld eigen resultaten. Tijdens de presentatie vertellen studenten hoe ze een bepaald product hebben ontwikkeld of hoe het proces is verlopen. Het publiek komt vaak om informatie op te halen en vragen te stellen bij aspecten die […]

Read More Presentatie geven

Powerdoc of Slidedoc

Een Powerdoc, ook wel Slidedoc genoemd,  is een moderne manier van rapporteren die je steeds meer ziet in het onderwijs en in de bedrijfswereld. In plaats van een uitgebreid geschreven rapportage gaan studenten een Powerdoc maken. In de slides van een Powerdoc moet de informatie kort en bondig worden weergegeven met behulp van grafische overzichten. Hierdoor is een rapportage […]

Read More Powerdoc of Slidedoc

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen

Online magazine ontwikkelen

Onderwerpen die je tijdens de module door de studenten wilt laten uitdiepen kun je ze laten verwerken in de vorm van een online magazine. Dit laat de verslagen er aantrekkelijk uitzien. Bovendien kunnen studenten op deze wijze online content aan hun omgeving toevoegen. Variatiemogelijkheden De inhoud van de online magazines kun je onderdeel van de leerstof […]

Read More Online magazine ontwikkelen