Denken-Delen-Uitwisselen

Een werkvorm die uitstekend in te zetten is tijdens hoorcolleges aan grote groepen studenten. Met name geschikt bij vragen waar meerdere antwoorden mogelijk zijn. Geef je studenten een vraag of opdracht om individueel over na te denken. Vervolgens laat je ze hun antwoorden in duo’s met elkaar delen. Studenten stellen eventueel hun antwoord bij. Je […]

Read More Denken-Delen-Uitwisselen

Kennismaken

Tijdens de eerste bijeenkomst van een module en/of aan het begin van het jaar wanneer studenten elkaar nog niet kennen kun je deze werkvorm inzetten. Laat iedereen zijn of haar sleutelbos tevoorschijn halen en zichzelf voorstellen aan de hand van de sleutelbos. Bron: Pixabay Een andere variant is de studenten vooraf de opdracht te geven […]

Read More Kennismaken

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Read More Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Read More Verdiepingsgroepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Read More Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Read More Vraag en antwoord memorie

Instructie (zelfstudie)

Indien studenten moeten leren werken met een bepaald programma of kennismaken met een nieuwe werkwijze, dan is er instructie nodig om studenten te begeleiden in het leerproces. Instructie kan het beste zo worden vormgegeven dat studenten deze tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen volgen. Zo kunnen ze hun eigen tempo bepalen en eventueel meerdere malen de instructie […]

Read More Instructie (zelfstudie)

Webinar

Een webinar is een live online lesmoment, die een student vanaf elke gewenste plek kan volgen. Als docent kun je op locatie naar keuze een presentatie geven, die studenten vervolgens live kunnen volgen. Webinars zijn interactief. Via de chat kunnen studenten overleggen met elkaar of ze kunnen een digitale hand opsteken om een vraag te […]

Read More Webinar

Materiaal verzamelen

Naast dat je zelf naar materialen zoekt, kun je ook studenten onderwijsmaterialen laten verzamelen rondom een specifiek onderwerp. Dit vergt dat studenten het onderwerp eigen hebben gemaakt, voordat ze kunnen bepalen of de gevonden onderwijsmaterialen passend zijn. Studenten leren zo kritisch te kijken naar materialen die zij online vinden. Daarnaast is het voor jou als […]

Read More Materiaal verzamelen

Kennisclip bekijken

Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp, een basisprincipe of een toelichting op een opgave wordt uitgelegd. Belangrijk hierbij is dat de kennisclip wordt geïntegreerd in het onderwijs en niet als losstaand multimedia item wordt toegevoegd. Kennisclips zijn dan ook altijd in de leeromgeving van studenten terug te vinden. Kennisclips […]

Read More Kennisclip bekijken