Vragen stellen voor het college

Om inzicht te krijgen in het niveau van de studenten, kun je studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voor het college te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je het college gaat indelen. Daarnaast geef je andere studenten de kans om […]

Lees verder... Vragen stellen voor het college

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Lees verder... Vragen ontwikkelen

Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Lees verder... Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Lees verder... Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Nieuwe woorden/begrippen leren

Bij het leren van vreemde talen is het leren van woorden vaak een struikelblok. Het tussentijds inoefenen van woorden voorkomt dat studenten aan het eind van een periode een te groot aantal woorden moet leren. Met verschillende tools kun je een werkvorm aanbieden waarbij studenten door middel van vragen beantwoorden continu bezig zijn met de […]

Lees verder... Nieuwe woorden/begrippen leren

Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst

Door de kennis van de studenten te toetsen voor, tijdens of na elke les worden studenten tijdens de lesperiode geactiveerd. De kennis en/of vaardigheden die studenten aan het eind van de periode moeten beheersen wordt hierdoor in kleinere delen tussentijds getoetst (ook wel formatief toetsen genoemd). Hierdoor weet de student waar hij op dat moment […]

Lees verder... Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst