Escape (class)room

Een escape room is een groepsactiviteit waarbij je samen probeert te ontsnappen uit een kamer (escape room) door het oplossen van puzzels en raadsels. Wie het snelst de code kraakt, is de winnaar. Dit kan je ook toepassen in het (digitale) klaslokaal. Maak verschillende puzzels/raadsels/vragen, natuurlijk gekoppeld aan de leerstof. Deze moeten de studenten oplossen. […]

Lees verder... Escape (class)room

Gastdocent/expert

Je kan een gastdocent of expert uitnodigen in je bijeenkomst om meer over een onderwerp of theorie toe te lichten of om praktijkervaringen, voorbeelden en casussen in te brengen. De gastdocent kan naar de onderwijsinstelling toekomen, maar wanneer dit niet haalbaar is door bijvoorbeeld beschikbaarheid of bereikbaarheid, kan je mogelijk een online bijeenkomst organiseren. Gastcolleges […]

Lees verder... Gastdocent/expert

Video kijken tijdens de bijeenkomst

Met het principe flipped classroom laat je studenten vooraf stof bestuderen bijvoorbeeld m.b.v. een kennisclip, zodat je tijdens de bijeenkomst meer tijd hebt om erover te discussiëren of de stof toe te passen. Echter kan het soms zo zijn dat je tijdens de bijeenkomst een video gezamenlijk wilt bekijken. Bijvoorbeeld omdat je bepaalde punten duidelijk […]

Lees verder... Video kijken tijdens de bijeenkomst

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een centraal thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel zijn om het studeren te […]

Lees verder... Mindmap maken

Voortgangstoets

Een voortgangstoets is een toets die gedurende verschillende studiejaren herhaaldelijk wordt aangeboden. Hierdoor is het mogelijk om de kennisontwikkeling die de student gedurende zijn studie doormaakt inzichtelijk te maken.  De verschillende voortgangstoetsen die de student maakt gedurende zijn opleiding, bevatten inhoudelijk niet exact dezelfde vragen, maar varianten van vragen over hetzelfde onderwerp. Hierdoor wordt het […]

Lees verder... Voortgangstoets

Kennistoets met open vragen

De kennistoets bestaande uit open vragen is een toetsvorm waarbij studenten zelf een antwoord op de gestelde vraag moeten formuleren. Het te geven antwoord kan bestaan uit één woord, enkele zinnen tot een complete uitwerking. Het voordeel van de kennistoets met open vragen ten opzichte van de kennistoets met gesloten vragen, is dat er met […]

Lees verder... Kennistoets met open vragen

Kennistoets met gesloten vragen

De kennistoets bestaande uit gesloten vragen wordt vaak ingezet om de kennisaspecten te kunnen toetsen. Met een kennistoets met gesloten vragen is het mogelijk om reproductiekennis, inzicht en passieve toepassingsvragen te stellen. Vaak blijft het in de formulering van de vragen beperkt tot het bevragen van reproductiekennis, aangezien dit soort vragen het gemakkelijkste te construeren […]

Lees verder... Kennistoets met gesloten vragen

Mix en ruil

Studenten krijgen ieder een papiertje met een theorie of tekst over een deel van de leerstof. Ze lezen eerst deze theorie of tekst door, daarna lopen ze door de ruimte en wisselen de informatie uit. Ook ruilen ze van blaadje en zoeken vervolgens iemand anders op. Na een aantal ronden kun je de werkvorm afronden. Variatiemogelijkheden […]

Lees verder... Mix en ruil

Schud en pak

Verdeel de klas in groepjes van 3 tot 4 personen. En zorg dat je een stapel met kaarten hebt. Op de kaarten staan vragen over de leerstof.  De eerste student pakt een kaart en leest de vraag voor. Beantwoord vervolgens de vraag. Student 2,3 en eventueel 4 mogen in deze volgorde de voorgaande student(en) aanvullen […]

Lees verder... Schud en pak

Check in duo’s

Deze werkvorm is geschikt om bij gesloten vragen uit te voeren. Je geeft de studenten één of enkele opdrachten die ze eerst individueel gaan uitvoeren. De tweede stap is check-in-duo’s. Studenten vergelijken hun eigen antwoord met die van een medestudent. Mochten er verschillen zijn in het gegeven antwoord dan proberen ze er gezamenlijk uit te […]

Lees verder... Check in duo’s