Fotospel

Deze werkvorm is geschikt als inleiding op een onderwerp of bij reflectiedoeleinden. Zorg dat je vooraf allerlei foto’s verzameld en geprint hebt. Leg de foto’s zodanig neer dat de studenten alle foto’s kunnen zien. Stel vervolgens een vraag als ‘welke foto past het beste bij je’, ‘welke foto past het best bij het onderwerp’ etc. […]

Lees verder... Fotospel

Kennismaken

Tijdens de eerste bijeenkomst van een module en/of aan het begin van het jaar wanneer studenten elkaar nog niet kennen kun je deze werkvorm inzetten. Laat iedereen zijn of haar sleutelbos tevoorschijn halen en zichzelf voorstellen aan de hand van de sleutelbos. Bron: Pixabay Een andere variant is de studenten vooraf de opdracht te geven […]

Lees verder... Kennismaken

Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Lees verder... Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Lees verder... Verdiepingsgroepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Lees verder... Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Lees verder... Vraag en antwoord memorie

Actieve kennisdeling

Actieve kennisdeling is een werkvorm die ook wel onder de titel Socratische dialoog bekend staat. Je deelt je groep door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel en de andere helft vormt de buitencirkel. Zorg ervoor dat de studenten recht tegenover elkaar zitten zodat elke student uit de binnenste cirkel een duo vormt […]

Lees verder... Actieve kennisdeling

Presentatie geven

Bij een presentatie geeft de student of een groep studenten een mondelinge, en vaak ook visuele, weergave van bijvoorbeeld eigen resultaten. Tijdens de presentatie vertellen studenten hoe ze een bepaald product hebben ontwikkeld of hoe het proces is verlopen. Het publiek komt vaak om informatie op te halen en vragen te stellen bij aspecten die […]

Lees verder... Presentatie geven

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Lees verder... Mondeling assessment

Discussiëren

Wanneer studenten een discussie gaan voeren over een onderwerp vraagt dit naast kennis en toepassing ook inlevingsvermogen en analysevaardigheden. Ze analyseren het onderwerp en leren hierdoor het onderwerp of probleemstelling van verschillende kanten te bekijken. Ook leren studenten door discussies hoe ze argumenten en een betoog kunnen formuleren en werken ze aan hun presentatievaardigheden. Door […]

Lees verder... Discussiëren