Draaiboek

Toepassingen: ontwerpen van een draaiboek Bij het maken van een draaiboek moet je een training kunnen ontwikkelen en eventueel ook uitvoeren. Je moet het draaiboek inhoudelijk en didactisch kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Hierbij zouden ook digitale leermiddelen kunnen horen, zoals een poll houden onder de deelnemers of een formatieve toets over het huidige kennisniveau. In […]

Read More Draaiboek

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Read More Forumdiscussie

Badges

Toepassingen: Online behaalde badges Het halen van online badges die aantonen dat een student een bepaalde vaardigheid of opdracht beheerst. Hier hoeft niet altijd ook een cijfer op gegeven te worden. De vaardigheid is simpelweg nog niet of al wel behaald. Dit kan in Blackboard door het aanmaken van prestaties. Dit kan bijvoorbeeld ingesteld worden […]

Read More Badges

Concept mapping

Toepassingen: begrippen, conceptmap  Een conceptmap bevat, in de simpelste vorm, allerlei begrippen die in het onderwijs aan de orde zijn gekomen met lijnen ertussen. De lijnen symboliseren een relatie tussen die begrippen. Hoewel een conceptmap op de eerste plaats een middel is om studenten te leren dat de behandelde begrippen een bepaalde relatie hebben, is […]

Read More Concept mapping

Portfolio

Een portfolio is in het onderwijs vaak een verzameling van werk van een student. In een portfolio geeft de student vaak een terugblik en reflectie op het werk dat hij heeft ontwikkeld. Ook wordt een portfolio in het HBO onderwijs vaak ingezet als beroepsproduct in de tweede fase van de opleiding. In een portfolio kan […]

Read More Portfolio

Discussiëren

Wanneer studenten een discussie gaan voeren over een onderwerp vraagt dit naast kennis en toepassing ook inlevingsvermogen en analysevaardigheden. Ze analyseren het onderwerp en leren hierdoor het onderwerp of probleemstelling van verschillende kanten te bekijken. Ook leren studenten door discussies hoe ze argumenten en een betoog kunnen formuleren en werken ze aan hun presentatievaardigheden. Door […]

Read More Discussiëren

Zelfreflectie

Van HBO studenten wordt verwacht dat zij goed kunnen reflecteren op zichzelf. In veel opleidingen wordt hier aandacht aan geschonken binnen studieloopbaanbegeleiding of in projectonderwijs. Doordat de student bewust gaat nadenken over zijn eigen gedrag kan hij zichzelf op bepaalde punten verbeteren. De student gaat nadenken over welke rol hij binnen een groep of bedrijf […]

Read More Zelfreflectie

Vragenuur/consult

Studenten kunnen ter voorbereiding op een tentamen, stage of afstuderen vaak aansluiten bij een aangeboden vragenuur. Studenten kunnen in dit uur vragen plenair stellen aan de docent. Bedenk van tevoren of het vragenuur/feedback consult verplicht moet zijn of facultatief is voor studenten. Als het verplicht is en je wilt dat alle studenten actief meedoen, kun […]

Read More Vragenuur/consult

Webinar

Een webinar is een live online lesmoment, die een student vanaf elke gewenste plek kan volgen. Als docent kun je op locatie naar keuze een presentatie geven, die studenten vervolgens live kunnen volgen. Webinars zijn interactief. Via de chat kunnen studenten overleggen met elkaar of ze kunnen een digitale hand opsteken om een vraag te […]

Read More Webinar

Materiaal verzamelen

Naast dat je zelf naar materialen zoekt, kun je ook studenten onderwijsmaterialen laten verzamelen rondom een specifiek onderwerp. Dit vergt dat studenten het onderwerp eigen hebben gemaakt, voordat ze kunnen bepalen of de gevonden onderwijsmaterialen passend zijn. Studenten leren zo kritisch te kijken naar materialen die zij online vinden. Daarnaast is het voor jou als […]

Read More Materiaal verzamelen