Uitwerking van een model

Toepassingen: modellen, concepten Theoretische modellen bestaan vaak uit verschillende onderdelen en onderlinge relaties. Om van het onthouden en begrijpen van een model naar het toepassen, analyseren en eventueel evalueren van een model te gaan, kan een model uitgewerkt worden met een eigen casus of een voorbeeldcasus. De uitwerking hiervan kan een onderdeel vormen van een […]

Read More Uitwerking van een model

Draaiboek

Toepassingen: ontwerpen van een draaiboek Bij het maken van een draaiboek moet je een training kunnen ontwikkelen en eventueel ook uitvoeren. Je moet het draaiboek inhoudelijk en didactisch kunnen ontwerpen en ontwikkelen. Hierbij zouden ook digitale leermiddelen kunnen horen, zoals een poll houden onder de deelnemers of een formatieve toets over het huidige kennisniveau. In […]

Read More Draaiboek

Instructie

Toepassingen: instructie maken, instructie ontwerpen Door het maken van een instructie geef je een versimpelde weergave van een proces of activiteit. Studenten moeten iets begrijpelijk weergeven en het daardoor voor zichzelf terugbrengen naar de basis en de verschillende mogelijkheden analyseren. Behalve dat iets inhoudelijk klopt, is het ook belangrijk dat iets aantrekkelijk wordt weergegeven. TOEPASSINGSMOGELIJKHEDEN […]

Read More Instructie

Gedragsopdracht

Toepassingen: performance assessment, proeve van bekwaamheid, simulatie, praktijkproef, observatie in de praktijk Bij een live performance assessment wordt er een simulatie nagespeeld van bijvoorbeeld een inzichtgevend of probleem nuancerend gesprek. Binnen dit assessment wordt een natuurgetrouwe setting nagebootst waarbinnen de student zijn kennis en kunde moet laten zien. Daarbij wordt gewerkt met realistische casuïstiek en […]

Read More Gedragsopdracht

Stationstoets

Toepassingen: totale vaardigheden toets, per vakgebied In de stationstoets worden de vaardigheden getoetst die de studenten gedurende hun bachelorfase hebben geleerd. Dit is dus een vakoverstijgende toetsing. Het behalen van deze toets is bijvoorbeeld een voorwaarde voor toelating tot de Masterfase. Studenten doorlopen op één dagdeel in een bepaalde cyclus 6 stations. In elk station […]

Read More Stationstoets

Consensusconferentie

Toepassingen: discussiëren, debat  Een deelnemer aan een consensusconferentie leert de eigen mening te spiegelen aan die van anderen. Ook probeert de deelnemer die verschillende meningen samen te voegen tot één gezamenlijke mening. Kenmerkend voor een consensusconferentie is dat alle aanwezigen (studenten) hun bijdrage kunnen leveren bij het opstellen van de aanbevelingen en dat de conclusies […]

Read More Consensusconferentie

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Read More Forumdiscussie

Kortgeding

Toepassingen: discussiëren, debat  In een kort geding leren studenten te pleiten voor of tegen een bepaalde stelling. Het kort geding leent zich voor toepassing bij onderwerpen waarover geen consensus bestaat. Bij een kort geding verschillen twee partijen van mening over een stelling. Elke partij bestaat uit een advocaat, of pleiter, en enkele getuigen-deskundigen. Daarnaast is […]

Read More Kortgeding

Simulatie

Toepassingen: bedrijfssituatie, ervaren, praktijkervaringen Bij simulatie gaat het om het nabootsen van een (vereenvoudigde) werkelijkheid, bijvoorbeeld het simuleren van een managementteam in een bedrijf. Simulatie is vooral geschikt voor het evalueren van situaties waarin beslissingsprocessen een cruciale rol spelen en voor het leren en evalueren van vaardigheden in het omgaan met mensen. Rollen en spelregels […]

Read More Simulatie

Peerfeedback

Toepassingen: beoordeling door medestudenten, 180 graden feedback, peerbeoordeling Peerfeedback is een toetsvorm waar studenten feedback geven op een product van een medestudent. Het doel van deze toetsvorm is na te gaan of studenten in staat zijn een product kritisch te kunnen beoordelen. Bij peer feedback treden studenten met elkaar in dialoog aan de hand van […]

Read More Peerfeedback