Daily/weekly goal

Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van het ‘agile’ werken. Continu verbeteren is daar een belangrijk onderdeel van en dit doe je door kort-cyclisch te werken, dus met doelstellingen op korte termijn. Daarbij kijk je telkens terug op hoe het proces is verlopen en kun je ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren.   Hoe kan ik mijn student in een actieve houding krijgen waarbij hij […]

Lees verder... Daily/weekly goal

Digitale feedback

Gedurende het leerproces is het geven van feedback als docent arbeidsintensief. Een manier om je studenten wel van de benodigde feedback te voorzien is het inspreken van een audiobestand waarin je de veel voorkomende fouten inspreekt.   Als leidraad voor je feedback kun je beoordelingscriteria of leerdoelen hanteren zodat je structuur in je opname aanbrengt. Bij […]

Lees verder... Digitale feedback

Online discussieforum

Een effectieve werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof is een online discussie. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is kunnen studenten een gefundeerde inbreng geven. Bovendien biedt het voordelen voor studenten die in een face-to-face situatie minder snel van zich laten horen.  Effectiviteit van een online discussieforum is mede afhankelijk van de […]

Lees verder... Online discussieforum

Casustoets als zelfstudietoets

Door studenten zelfstudietoetsen aan te bieden kunnen ze voor zichzelf bepalen waar ze in hun leerproces staan. Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuze vragen, juist/onjuist vragen of varianten hiervan.  Een alternatieve vorm is bijvoorbeeld een casustoets. Bij casusvragen dient de leerstof op een hoger niveau (dan bij MC vragen) toegepast te worden. Het nadeel van een casusvraag […]

Lees verder... Casustoets als zelfstudietoets

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, afbeeldingen, teksten en bijbehorende relaties die zijn geordend in de vorm van een bepaalde structuur (bijvoorbeeld een boomstructuur). De student kan deze structuur gaan bouwen rondom een centraal thema. Het maken van een mindmap kan voor de student een middel zijn om het studeren te […]

Lees verder... Mindmap maken

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Lees verder... Mondeling assessment

Portfolio

Een portfolio is in het onderwijs vaak een verzameling van werk van een student. In een portfolio geeft de student vaak een terugblik en reflectie op het werk dat hij heeft ontwikkeld. Ook wordt een portfolio in het HBO onderwijs vaak ingezet als beroepsproduct in de tweede fase van de opleiding. In een portfolio kan […]

Lees verder... Portfolio

Casusopdracht

Bij een casusopdracht krijgen de studenten een opdracht gekoppeld aan een relevante praktijksituatie. De opdracht heeft dus een context gekregen die studenten in het werkveld tegen kunnen komen. Hierdoor kan de student zich ook beter voorstellen wat er uiteindelijk van hem/haar verwacht wordt. Ook ziet de student op deze manier in wat het belang is van […]

Lees verder... Casusopdracht

Zelfreflectie

Van HBO studenten wordt verwacht dat zij goed kunnen reflecteren op zichzelf. In veel opleidingen wordt hier aandacht aan geschonken binnen studieloopbaanbegeleiding of in projectonderwijs. Doordat de student bewust gaat nadenken over zijn eigen gedrag kan hij zichzelf op bepaalde punten verbeteren. De student gaat nadenken over welke rol hij binnen een groep of bedrijf […]

Lees verder... Zelfreflectie

Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Lees verder... Lezen over actualiteiten