Expertgroepen

Elke groep gaat met een deel van de leerstof (zelfgekozen of niet) aan de slag aan de hand van (eventueel door de studenten zelf opgestelde) leervragen. Nadat er tijd is geweest voor verdieping geven zij als experts van dat onderwerp een presentatie aan de rest van de groep, waarbij ze Lees verder... Expertgroepen

Vragen bedenken

Studenten bestuderen de leerstof en bedenken daar zelf een aantal vragen en bijbehorende antwoorden bij. De vragen worden klassikaal besproken. Wat ook kan is dat twee studenten elkaars vragen beantwoorden. De studenten kijken vervolgens elkaars antwoorden na en bespreken deze onderling. Lees verder... Vragen bedenken

Online breakout-groepen

Tijdens een online bijeenkomst kun je studenten activeren door ze in groepjes uiteen te laten gaan naar een online groepsruimte (‘breakout room’) en ze daarbij een opdracht mee te geven waarover ze moeten overleggen, discussiëren of waarbij ze samenwerken in een document, whitebooard of andere tool. Lees verder... Online breakout-groepen

Actualiteiten inbrengen

Als docent ga je op zoek naar nieuwsberichten of fragmenten van tv-programma’s, documentaires of podcasts die passen bij de leerstof. Deel het bericht of fragment via het LMS als voorbereiding voor de les en geef in je instructie in het LMS ook vragen of een opdracht mee bij het lezen/kijken/luisteren.  Lees verder... Actualiteiten inbrengen

Korte overtuigende presentatie (pitch)

Studenten bedenken een idee, product of oplossing voor een bepaalde situatie of probleem dat je ze voorlegt als docent (of waar ze zelf mee komen naar aanleiding van een discussie over (actuele) voorvallen), en proberen de anderen door middel van een korte presentatie (pitch, max. 3 minuten) hiervan te overtuigen. Lees verder... Korte overtuigende presentatie (pitch)

Mix & match

Een spelvorm waarbij studenten passende vragen en antwoorden bij elkaar moeten matchen en dit moeten beargumenteren. Lees verder... Mix & match

Korte quiz tijdens de les

Met een korte quiz stel je tijdens de les een aantal vragen over leerstof die eerder behandeld is (in een vorige module, vorige les of eerder tijdens deze les). Zorg ervoor dat elke student gaat nadenken door iedereen te laten antwoorden of omdat de kans altijd bestaat dat ze gevraagd Lees verder... Korte quiz tijdens de les

Quiz voor of na de les

Studenten maken een serie toetsvragen die schriftelijk of via een digitale toets worden gesteld, en die zij zelf kunnen nakijken aan de hand van een lijst met antwoorden (bij een schriftelijke toets), of die automatisch worden nagekeken door de toetsapplicatie waarin de (digitale) toets is klaargezet. Het maakt daarbij niet Lees verder... Quiz voor of na de les

Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuzevragen, juist/onjuist, invulvragen, etc. die automatisch gecontroleerd worden door de gebruikte toetsapplicatie. Bij een casustoets is er vaak sprake van open vragen die niet automatisch kunnen worden gecontroleerd, waardoor de student moet wachten tot de docent het heeft nagekeken of besproken in de les. Lees verder... Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Begrip testen via losse vragen

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en de fouten die zij daarbij maken kun je als docent Lees verder... Begrip testen via losse vragen