Peerfeedback via de digitale leeromgeving

Door gebruik te maken van een digitale omgeving voor het uitwisselen van gemaakt werk en de feedback op dat werk, hoeven de feedbackgever en -ontvanger niet tegelijk en op dezelfde locatie met dit proces bezig te zijn. De ontvanger plaatst zijn werk in de leeromgeving en dit wordt op een Lees verder... Peerfeedback via de digitale leeromgeving

Feedback geven via audio of video

In plaats van schriftelijke feedback te geven bij opdrachten of mondeling feedback te bespreken met (een groep) studenten, maak je een audio- of video-opname van je feedback die je toevoegt bij de ingeleverde opdracht in de leeromgeving. Dit is in sommige gevallen beter passend en minder intensief dan het geven Lees verder... Feedback geven via audio of video

Powerdoc of Slidedoc maken

Een Powerdoc of Slidedoc is een set van slides met overzichtelijk gepresenteerde informatie, waarbij geen verdere toelichting nodig is. De slides bevatten alle informatie en uitleg, zodat je er zelf geen toelichting meer bij hoeft te geven (zoals bij een presentatie), maar het is veel overzichtelijker en bondiger dan een Lees verder... Powerdoc of Slidedoc maken

Schud en pak

Een stapel kaarten met vragen over de leerstof vormt de basis. De studenten werken in kleine groepjes, ze lezen een vraag en beantwoorden deze door elkaar in roulerende vorm aan te vullen en elkaar van feedback te voorzien. (Enige) voorkennis van de leerstof is hierbij nodig. De leerstof zou voorafgaand Lees verder... Schud en pak

Vaardighedenpracticum

In een vaardighedenpracticum (oefenpracticum, praktijkoefening) creëer je een oefensituatie waarin studenten stappen van een volledige handeling kunnen oefenen, of de hele handeling ineens. Afhankelijk van de complexiteit van de situatie doen ze dit individueel of in groepjes en loop je als docent rond, of ze doen dit één voor één Lees verder... Vaardighedenpracticum

Onderzoekspracticum

Bij een onderzoekspracticum gaan studenten zelf experimenteel onderzoek doen. Experimenteel onderzoek is gericht op het verklaren, bevestigen of optimaliseren van iets. Het kan een volledig onderzoek zijn of het kan focussen op enkele onderzoeksvaardigheden, zoals het opstellen van een onderzoeksvraag, hypothese of werkplan, of juist op het uitvoeren ervan en Lees verder... Onderzoekspracticum

Apparaatpracticum

Aan de hand van een stap-voor-stap uitleg leren studenten bijvoorbeeld over het klaarzetten, aanzetten, instellen, opties, uitvoeren, aflezen, bijstellen, resetten, uitzetten, schoonmaken en opbergen van een apparaat of computerprogramma dat ze bij een begrips- of onderzoekspracticum gaan gebruiken. Lees verder... Apparaatpracticum

Expertgroepen

Elke groep gaat met een deel van de leerstof (zelfgekozen of niet) aan de slag aan de hand van (eventueel door de studenten zelf opgestelde) leervragen. Nadat er tijd is geweest voor verdieping geven zij als experts van dat onderwerp een presentatie aan de rest van de groep, waarbij ze Lees verder... Expertgroepen

Simulatie met een game

Simulatiespellen kunnen worden gebruikt om studenten zo effectief mogelijk (door het spelelement) specifieke taken te laten uitvoeren in een situatie waarvan het werkelijkheidsgehalte zo hoog mogelijk is, maar  waarin het veilig is om fouten in te maken (zoals bij een vlieg-, rij- of operatiesimulator) en die waar nodig vereenvoudigd is Lees verder... Simulatie met een game

Vragen bedenken

Studenten bestuderen de leerstof en bedenken daar zelf een aantal vragen en bijbehorende antwoorden bij. De vragen worden klassikaal besproken. Wat ook kan is dat twee studenten elkaars vragen beantwoorden. De studenten kijken vervolgens elkaars antwoorden na en bespreken deze onderling. Lees verder... Vragen bedenken