Willekeurig namen kiezen

JE KUNT DEZE WERKVORM GEBRUIKEN OM...

studenten actief mee te laten doen in de les, omdat ze willekeurig aan de beurt kunnen komen bij het beantwoorden van een vraag.

KORTE BESCHRIJVING (wat is het?)

Door een manier te vinden om volledig willekeurig te kiezen welke student op welk moment in de les aan de beurt komt om een vraag te beantwoorden, gaan studenten actiever meedoen. Met deze werkvorm kan een student ook meerdere keren achter elkaar aan de beurt komen, omdat de kans dat opnieuw hun naam naar voren komt, even groot is als bij de keren daarvóór.

 

HOE KUN JE DEZE WERKVORM UITVOEREN (algemeen)?
  1. Schrijf de namen van alle studenten op een papiertje, vouw ze met de naam naar binnen en doe ze allemaal bij elkaar in een kom, bakje of doosje.
  2. Haal er een papiertje uit op het moment dat je een student een vraag wilt laten beantwoorden.
  3. Noem de naam van de student. Als deze aangeeft het niet te weten, vraag dan om te vertellen wat ze denken en hoe ze het antwoord zouden beredeneren. Geen antwoord geven is geen optie. Eventueel kun je vragen of andere studenten tips hebben voor deze student.
    • Voorwaarde hierbij is dat studenten zich voldoende veilig voelen om fouten te maken.
    • Als de student er volledig naast zit, maak dan duidelijk dat dit niet erg is en vertel ze waar ze het na kunnen lezen.
    • Als de student er snel achter komt dat hij een ‘domme’ fout heeft gemaakt (zoals hij het zelf zal zeggen), geef de student dan een compliment dat hij er alsnog op is gekomen. Je kunt de situatie ook met begripvolle(!) humor benaderen om het luchtig te houden.
    • Leg uit waarom het belangrijk is dat iedereen zelf nadenkt. Niet alleen omdat er een kans bestaat dat ze het antwoord moeten geven, en zeker niet omdat je ze wilt plagen met wat ze wel of niet weten. De reden is dat door zelf na te denken, ze elke keer weer oefenen met het ophalen van informatie en het formuleren van een antwoord. Dit is een hele effectieve strategie om de stof te leren. Bovendien geeft het jou als docent inzicht of je iets voldoende hebt uitgelegd of nog niet. Laat ook zien (of vertel) dat het gevolgen heeft voor het volgende dat jij met ze gaat doen (of tijdens de volgende les).
  4. Nadat de student heeft geantwoord, doe je het briefje met zijn naam erop terug in de kom, zodat hij bij de volgende vraag zomaar opnieuw aan de beurt zou kunnen komen.

In plaats van papiertjes kun je ook een digitale tool gebruiken om namen te kiezen, zoals Wheeldecide, Wheel of names, Picker Wheel. Dit zijn tools die je als docent gratis kunt gebruiken. Studenten hebben zelf geen toegang nodig.

Bron:
Kneyber, R., Sluijsmans, D., Devid, V. & Wilde Lopéz, B. (2022). Formatief handelen: van instrument naar ontwerp. Phronese.

HOE KUN JE DEZE WERKVORM ONLINE UITVOEREN?

Tijdens een online les kun je op dezelfde manier te werk gaan. Ook hierbij kun je papiertjes gebruiken of je laat op je scherm telkens de digitale namenkiezer zien. Dat kan wat extra spanning geven: ‘Wie oh wie ziet z’n naam zometeen verschijnen?’

Tijdens een online les is het mogelijk dat studenten zich afzonderen door hun camera uit te zetten en gewoon geen antwoord te geven. Het is dan lastig om te bepalen wat ze aan het doen zijn en waarom ze niet antwoorden.
In dat geval zit er weinig anders op dan nogmaals te bespreken waarom het belangrijk is dat alle studenten zelf nadenken over de vragen en dat het ook jou als docent helpt om voldoende uitleg te geven. (zie de tips op het vorige tabblad)

ERVARING
Heb jij ervaring met deze werkvorm en wil je die graag delen? Neem contact met ons op!
KENMERKEN
Categorie leeractiviteit: ,
Interactie:
Door wie:
Wanneer: