Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Lees verder... Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Associëren

Associëren betekent in verband brengen met, verbinden, samenvoegen. Bij associëren leg je verband tussen nieuw informatie en iets dat je al weet. Om de voorkennis te activeren en/of aanwezige kennis van studenten te peilen kun je bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw onderwerp studenten vragen hun associatie bij het onderwerp te noteren. Er zijn […]

Lees verder... Associëren

Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Studenten studeren vaak thuis in hun eigen tijd. Hierdoor lopen zij soms vast aangezien ze met vragen zitten die ze niet direct aan de docent kunnen stellen.  Een werkvorm die dit kan oplossen is door een online plek te creëren waar studenten onderling vragen kunnen stellen en anderen ook de antwoorden kunnen zien. Zo leren […]

Lees verder... Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Lees verder... Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Mening peilen via een poll

De mening van studenten vragen tijdens de les laat de studenten actief meedenken met de leerstof die behandeld wordt. Door de mening online in de les te vragen kun je de resultaten direct terugkoppelen. Studenten die niet graag in het openbaar hun mening geven worden op deze wijze ook geactiveerd een bijdrage te leveren. Je hebt […]

Lees verder... Mening peilen via een poll

Zelf een kennisclip ontwikkelen

Bij deze werkvorm ontwikkelen studenten een kennisclip over een deel van de leerstof.  Hierdoor gaan de studenten de leerstof zelf uitleggen. Dit vraagt van de studenten dat zij de leerstof goed beheersen. Studenten zijn tijdens het ontwikkelen op een andere manier aan de slag met de leerstof en kunnen de kennis aanvullen met praktijkvoorbeelden. Studenten […]

Lees verder... Zelf een kennisclip ontwikkelen