Korte quiz tijdens de les

Met een korte quiz stel je tijdens de les een aantal vragen over leerstof die eerder behandeld is (in een vorige module, vorige les of eerder tijdens deze les). Zorg ervoor dat elke student gaat nadenken door iedereen te laten antwoorden of omdat de kans altijd bestaat dat ze gevraagd Lees verder... Korte quiz tijdens de les

Quiz voor of na de les

Studenten maken een serie toetsvragen die schriftelijk of via een digitale toets worden gesteld, en die zij zelf kunnen nakijken aan de hand van een lijst met antwoorden (bij een schriftelijke toets), of die automatisch worden nagekeken door de toetsapplicatie waarin de (digitale) toets is klaargezet. Het maakt daarbij niet Lees verder... Quiz voor of na de les

Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Zelfstudietoetsen bevatten meestal gesloten vraagtypen zoals meerkeuzevragen, juist/onjuist, invulvragen, etc. die automatisch gecontroleerd worden door de gebruikte toetsapplicatie. Bij een casustoets is er vaak sprake van open vragen die niet automatisch kunnen worden gecontroleerd, waardoor de student moet wachten tot de docent het heeft nagekeken of besproken in de les. Lees verder... Zelfstudietoets met open (casus)vragen

Begrip testen via losse vragen

De docent stelt een ja/nee of multiplechoicevraag tijdens de bijeenkomst (online zou ook een open vraag kunnen) en geeft daarbij antwoordmogelijkheden die zodanig gekozen zijn dat ze informatie geven over de eventuele denkfouten en misvattingen van studenten (‘diagnostische vragen’). Aan de hand van de antwoorden die studenten geven en de fouten die Lees verder... Begrip testen via losse vragen

Ontwikkelen van een begrippenlijst

Studenten houden tijdens het doornemen van de lesstof (voor of na de sessie) voor zichzelf een lijst bij van moeilijke begrippen. Per begrip noteren ze in hun eigen woorden de uitleg van het begrip. Naarmate hun kennis van de begrippen verbetert kunnen ze deze uitleg verder aanscherpen. De begrippen kunnen Lees verder... Ontwikkelen van een begrippenlijst

Podcast maken

Een podcast is een audio-opname waarin een door één of meer personen over een bepaald onderwerp wordt gesproken. De lengte van een podcast kan sterk variëren (van enkele minuten tot ongeveer een uur; langer komt soms ook voor), waardoor het een zowel een opsomming van korte tips of een korte Lees verder... Podcast maken

Online magazine ontwikkelen

Studenten verzamelen individueel of in groepjes elk informatie over een ander thema en ordenen de relevante informatie inclusief bijpassende afbeeldingen overzichtelijk in een online magazine. Zo ontstaat er een verzameling van magazines over verschillende onderwerpen die studenten met elkaar kunnen uitwisselen en gebruiken in hun verdere leerproces.  Lees verder... Online magazine ontwikkelen

Online discussieforum

Een online discussie is een werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is (er is geen gelijktijdige interactie), kunnen studenten langer nadenken over hun inbreng en deze zorgvuldiger formuleren. Ze moeten daarbij hun gedachten (her)structureren. Bovendien kan het de meer introverte studenten Lees verder... Online discussieforum

Odd one out

Odd one out betekent ‘de vreemde eend in de bijt’. Oftewel: welke begrip hoort niet in het rijtje thuis? Studenten bekijken in groepjes een rijtje van drie tot zes begrippen en overleggen met elkaar welk begrip niet in het rijtje thuishoort. Het gaat vooral om de argumentatie waarom het begrip Lees verder... Odd one out

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en afbeeldingen, waarbij het centrale onderwerp in het midden staat. Van daaruit worden ’takken’ gemaakt met de belangrijkste aspecten van dat onderwerp. Elk aspect wordt weer verder uitgewerkt in nieuwe aftakkingen. Zo krijg je een visueel overzicht over Lees verder... Mindmap maken