Rollenspel

Door kennis toe te passen in oefensituaties, wordt de student meer bewust van zijn/haar sterke punten. Rollenspellen worden altijd leerdoelgericht ingezet. Bereid de studenten goed voor op het rollenspel: leg de spelregels, de werkwijze en het doel van de oefening uit. Koppel het rollenspel ook zo veel mogelijk aan realistische praktijksituaties. Verdeel de rollen over […]

Lees verder... Rollenspel

Instructie (zelfstudie)

Indien studenten moeten leren werken met een bepaald programma of kennismaken met een nieuwe werkwijze, dan is er instructie nodig om studenten te begeleiden in het leerproces. Instructie kan het beste zo worden vormgegeven dat studenten deze tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen volgen. Zo kunnen ze hun eigen tempo bepalen en eventueel meerdere malen de instructie […]

Lees verder... Instructie (zelfstudie)

Materiaal verzamelen

Naast dat je zelf naar materialen zoekt, kun je ook studenten onderwijsmaterialen laten verzamelen rondom een specifiek onderwerp. Dit vergt dat studenten het onderwerp eigen hebben gemaakt, voordat ze kunnen bepalen of de gevonden onderwijsmaterialen passend zijn. Studenten leren zo kritisch te kijken naar materialen die zij online vinden. Daarnaast is het voor jou als […]

Lees verder... Materiaal verzamelen

Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Lees verder... Lezen over actualiteiten

Powerdoc of Slidedoc

Een Powerdoc, ook wel Slidedoc genoemd,  is een moderne manier van rapporteren die je steeds meer ziet in het onderwijs en in de bedrijfswereld. In plaats van een uitgebreid geschreven rapportage gaan studenten een Powerdoc maken. In de slides van een Powerdoc moet de informatie kort en bondig worden weergegeven met behulp van grafische overzichten. Hierdoor is een rapportage […]

Lees verder... Powerdoc of Slidedoc

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Lees verder... Peer feedback in de digitale leeromgeving

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Lees verder... Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst

Door de kennis van de studenten te toetsen voor, tijdens of na elke les worden studenten tijdens de lesperiode geactiveerd. De kennis en/of vaardigheden die studenten aan het eind van de periode moeten beheersen wordt hierdoor in kleinere delen tussentijds getoetst (ook wel formatief toetsen genoemd). Hierdoor weet de student waar hij op dat moment […]

Lees verder... Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst