Schud en pak

Een stapel kaarten met vragen over de leerstof vormt de basis. De studenten werken in kleine groepjes, ze lezen een vraag en beantwoorden deze door elkaar in roulerende vorm aan te vullen en elkaar van feedback te voorzien. (Enige) voorkennis van de leerstof is hierbij nodig. De leerstof zou voorafgaand Lees verder... Schud en pak

Expertgroepen

Elke groep gaat met een deel van de leerstof (zelfgekozen of niet) aan de slag aan de hand van (eventueel door de studenten zelf opgestelde) leervragen. Nadat er tijd is geweest voor verdieping geven zij als experts van dat onderwerp een presentatie aan de rest van de groep, waarbij ze Lees verder... Expertgroepen

Online breakout-groepen

Tijdens een online bijeenkomst kun je studenten activeren door ze in groepjes uiteen te laten gaan naar een online groepsruimte (‘breakout room’) en ze daarbij een opdracht mee te geven waarover ze moeten overleggen, discussiëren of waarbij ze samenwerken in een document, whitebooard of andere tool. Lees verder... Online breakout-groepen

Korte overtuigende presentatie (pitch)

Studenten bedenken een idee, product of oplossing voor een bepaalde situatie of probleem dat je ze voorlegt als docent (of waar ze zelf mee komen naar aanleiding van een discussie over (actuele) voorvallen), en proberen de anderen door middel van een korte presentatie (pitch, max. 3 minuten) hiervan te overtuigen. Lees verder... Korte overtuigende presentatie (pitch)

Ontwikkelen van een begrippenlijst

Studenten houden tijdens het doornemen van de lesstof (voor of na de sessie) voor zichzelf een lijst bij van moeilijke begrippen. Per begrip noteren ze in hun eigen woorden de uitleg van het begrip. Naarmate hun kennis van de begrippen verbetert kunnen ze deze uitleg verder aanscherpen. De begrippen kunnen Lees verder... Ontwikkelen van een begrippenlijst

Podcast maken

Een podcast is een audio-opname waarin een door één of meer personen over een bepaald onderwerp wordt gesproken. De lengte van een podcast kan sterk variëren (van enkele minuten tot ongeveer een uur; langer komt soms ook voor), waardoor het een zowel een opsomming van korte tips of een korte Lees verder... Podcast maken

Odd one out

Odd one out betekent ‘de vreemde eend in de bijt’. Oftewel: welke begrip hoort niet in het rijtje thuis? Studenten bekijken in groepjes een rijtje van drie tot zes begrippen en overleggen met elkaar welk begrip niet in het rijtje thuishoort. Het gaat vooral om de argumentatie waarom het begrip Lees verder... Odd one out

Mindmap maken

Een mindmap is een diagram dat is opgebouwd uit begrippen, teksten, relaties en afbeeldingen, waarbij het centrale onderwerp in het midden staat. Van daaruit worden ’takken’ gemaakt met de belangrijkste aspecten van dat onderwerp. Elk aspect wordt weer verder uitgewerkt in nieuwe aftakkingen. Zo krijg je een visueel overzicht over Lees verder... Mindmap maken

Aanvullende leermaterialen verzamelen

Naast dat jij als docent aan studenten leermaterialen aanreikt, kunnen studenten zelf ook op zoek gaan naar passende, aanvullende leermaterialen en deze verzamelen in de online leeromgeving. Lees verder... Aanvullende leermaterialen verzamelen

Kennisclip bekijken

Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp of basisprincipe wordt uitgelegd of een toelichting op een opdracht wordt gegeven. Belangrijk hierbij is dat je ze plaatst in de online leeromgeving met een duidelijke omschrijving én met een kijkvraag of -opdracht erbij zodat het geen losstaand Lees verder... Kennisclip bekijken