Wat ben ik?

‘Wat ben ik?’ is een variant op het spel ‘wie ben ik?’ waarbij je als student door het stellen van ja/nee vragen achterhaalt wie of wat je bent. Alle studenten krijgen een briefje op hun voorhoofd geplakt met daarop een begrip (onderwerp, theorie, persoon) dat centraal staat in de leerstof. Door ja/nee vragen te stellen […]

Lees verder... Wat ben ik?

Verdiepingsgroepen

Bij deze werkvorm hebben de studenten keuze vrijheid om een onderwerp uit de leerstof te kiezen waar ze zich op willen focussen. Doorloop de volgende stappen: Kies ongeveer vier onderwerpen uit de leerstof die momenteel centraal staat. Verdeel de vier onderwerpen over de hoeken in je (klas)lokaal. Presenteer het thema of stukje leerstof samen met de […]

Lees verder... Verdiepingsgroepen

Expertgroepen

De werkvorm expertgroepen, of jigsaw methode, is een werkvorm gericht op collaboratief leren waarbij studenten hun eigen verworven expertise inzetten om samen te komen tot een geheel. De bijdrage van elke student dient van belang te zijn om tot een gezamenlijke uitwerking te komen. Bij het toepassen van deze werkvorm deel je een complexe leertaak […]

Lees verder... Expertgroepen

Vraag en antwoord memorie

Vraag en antwoord memorie is een werkvorm waarbij de studenten letterlijk in beweging komen. Je hebt een aantal vragen en corresponderende antwoorden nodig. Noteer de vragen en antwoorden op aparte kaartjes. Je geeft elke student een kaartje, laat ze eerst even nadenken over welk antwoord bij de vraag (of welke vraag bij het antwoord) past […]

Lees verder... Vraag en antwoord memorie

Actieve kennisdeling

Actieve kennisdeling is een werkvorm die ook wel onder de titel Socratische dialoog bekend staat. Je deelt je groep door de helft: de ene groep vormt de binnen cirkel en de andere helft vormt de buitencirkel. Zorg ervoor dat de studenten recht tegenover elkaar zitten zodat elke student uit de binnenste cirkel een duo vormt […]

Lees verder... Actieve kennisdeling

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Lees verder... Mondeling assessment

Casusopdracht

Bij een casusopdracht krijgen de studenten een opdracht gekoppeld aan een relevante praktijksituatie. De opdracht heeft dus een context gekregen die studenten in het werkveld tegen kunnen komen. Hierdoor kan de student zich ook beter voorstellen wat er uiteindelijk van hem/haar verwacht wordt. Ook ziet de student op deze manier in wat het belang is van […]

Lees verder... Casusopdracht

Vragenuur/consult

Studenten kunnen ter voorbereiding op een tentamen, stage of afstuderen vaak aansluiten bij een aangeboden vragenuur. Studenten kunnen in dit uur vragen plenair stellen aan de docent. Bedenk van tevoren of het vragenuur/feedback consult verplicht moet zijn of facultatief is voor studenten. Als het verplicht is en je wilt dat alle studenten actief meedoen, kun […]

Lees verder... Vragenuur/consult

Rollenspel

Door kennis toe te passen in oefensituaties, wordt de student meer bewust van zijn/haar sterke punten. Rollenspellen worden altijd leerdoelgericht ingezet. Bereid de studenten goed voor op het rollenspel: leg de spelregels, de werkwijze en het doel van de oefening uit. Koppel het rollenspel ook zo veel mogelijk aan realistische praktijksituaties. Verdeel de rollen over […]

Lees verder... Rollenspel

Videoquiz

Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na te denken over de lesstof die ze tot zich hebben genomen de afgelopen minuten.   Toepassingsmogelijkheden Met de tool Kaltura […]

Lees verder... Videoquiz