Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Read More Vragen ontwikkelen

Online magazine ontwikkelen

Onderwerpen die je tijdens de module door de studenten wilt laten uitdiepen kun je ze laten verwerken in de vorm van een online magazine. Dit laat de verslagen er aantrekkelijk uitzien. Bovendien kunnen studenten op deze wijze online content aan hun omgeving toevoegen. Variatiemogelijkheden De inhoud van de online magazines kun je onderdeel van de leerstof […]

Read More Online magazine ontwikkelen

Bloggen

Het woord blog is afkomstig van het woord weblog. In een blog wordt de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Studenten kunnen bijvoorbeeld hun mening geven over een actuele gebeurtenis gekoppeld aan de literatuur die ze bestudeerd hebben. Op deze wijze wordt theoretische kennis actief verwerkt en komt men tot dieper […]

Read More Bloggen

Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Read More Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Videoblog (vlog)

Als variant op de geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Vlog staat voor video weblog (log is de Engelse term voor dagboek). Het is een blog in videovorm. In een video blog wordt d.m.v. een camera opname de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je zet de vlog in voor de […]

Read More Videoblog (vlog)

Formatieve toets met open vragen

Online formatieve toetsen bestaan veelal uit gesloten vragen. Open vragen hebben als nadeel dat ze nagekeken moeten worden door de docent om de student van de benodigde feedback te voorzien. Door open vragen te voorzien van een antwoordmodel kun je ze inzetten voor zelfstudiedoeleinden. Studenten kunnen op deze wijze in hun eigen tijd met casussen e.d. […]

Read More Formatieve toets met open vragen

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Read More Peer feedback in de digitale leeromgeving

Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Studenten studeren vaak thuis in hun eigen tijd. Hierdoor lopen zij soms vast aangezien ze met vragen zitten die ze niet direct aan de docent kunnen stellen.  Een werkvorm die dit kan oplossen is door een online plek te creëren waar studenten onderling vragen kunnen stellen en anderen ook de antwoorden kunnen zien. Zo leren […]

Read More Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Infographic ontwikkelen

Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door studenten is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken.  Door een infographic te ontwikkelen moeten studenten keuzes maken in de belangrijkheid van resultaten. Naast een infographic hoort altijd een achterliggend document met […]

Read More Infographic ontwikkelen

Brainstormen

Brainstormen is een werkvorm te komen tot het genereren van zoveel mogelijk ideeën of om de meningen en ideeën van studenten inzichtelijk te krijgen. Met grote groepen kun je het beste eerst beginnen met een stille brainstorm om te voorkomen dat je direct al verzandt in discussies. Hierbij schrijft iedereen eerst zijn of haar eigen […]

Read More Brainstormen