Gedragsopdracht

Toepassingen: performance assessment, proeve van bekwaamheid, simulatie, praktijkproef, observatie in de praktijk Bij een live performance assessment wordt er een simulatie nagespeeld van bijvoorbeeld een inzichtgevend of probleem nuancerend gesprek. Binnen dit assessment wordt een natuurgetrouwe setting nagebootst waarbinnen de student zijn kennis en kunde moet laten zien. Daarbij wordt gewerkt met realistische casuïstiek en […]

Read More Gedragsopdracht

Mondeling assessment

Een mondeling assessment vindt vaak plaats in een kleine setting. Hierbij is vooral de student aan het woord die vertelt over bijvoorbeeld zijn ervaringen of over literatuur die hij heeft bestudeerd. Tijdens een mondeling assessment stelt de docent of begeleider vragen waar de student direct antwoord op dient te geven. Zoals de naam al zegt […]

Read More Mondeling assessment

Portfolio

Een portfolio is in het onderwijs vaak een verzameling van werk van een student. In een portfolio geeft de student vaak een terugblik en reflectie op het werk dat hij heeft ontwikkeld. Ook wordt een portfolio in het HBO onderwijs vaak ingezet als beroepsproduct in de tweede fase van de opleiding. In een portfolio kan […]

Read More Portfolio

Videoquiz

Naast het activeren van kennis rondom theorie, kun je studenten ook activeren tijdens het bekijken van kennisclips. Terwijl studenten een kennisclip bekijken, verschijnt er een vraag in beeld. Studenten worden zo geactiveerd om bewust na te denken over de lesstof die ze tot zich hebben genomen de afgelopen minuten.   Toepassingsmogelijkheden Met de tool Kaltura […]

Read More Videoquiz

Instructie (zelfstudie)

Indien studenten moeten leren werken met een bepaald programma of kennismaken met een nieuwe werkwijze, dan is er instructie nodig om studenten te begeleiden in het leerproces. Instructie kan het beste zo worden vormgegeven dat studenten deze tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen volgen. Zo kunnen ze hun eigen tempo bepalen en eventueel meerdere malen de instructie […]

Read More Instructie (zelfstudie)

Kennisclip bekijken

Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp, een basisprincipe of een toelichting op een opgave wordt uitgelegd. Belangrijk hierbij is dat de kennisclip wordt geïntegreerd in het onderwijs en niet als losstaand multimedia item wordt toegevoegd. Kennisclips zijn dan ook altijd in de leeromgeving van studenten terug te vinden. Kennisclips […]

Read More Kennisclip bekijken

Videoblog (vlog)

Als variant op de geschreven blog kan een vlog ingezet worden. Vlog staat voor video weblog (log is de Engelse term voor dagboek). Het is een blog in videovorm. In een video blog wordt d.m.v. een camera opname de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Je zet de vlog in voor de […]

Read More Videoblog (vlog)

Website bespreken

Traditioneel wordt bij het bespreken van een website een schriftelijke onderbouwing gegeven waarbij schermafbeeldingen toegevoegd worden om het tekstuele deel visueel te onderbouwen en toe te lichten. Door het maken van een schermopname (screencast) kun je een website op beeld opnemen terwijl je tijdens het maken van de opnames de website bespreekt. Je mondelinge toelichting doe je […]

Read More Website bespreken

Zelf een kennisclip ontwikkelen

Bij deze werkvorm ontwikkelen studenten een kennisclip over een deel van de leerstof.  Hierdoor gaan de studenten de leerstof zelf uitleggen. Dit vraagt van de studenten dat zij de leerstof goed beheersen. Studenten zijn tijdens het ontwikkelen op een andere manier aan de slag met de leerstof en kunnen de kennis aanvullen met praktijkvoorbeelden. Studenten […]

Read More Zelf een kennisclip ontwikkelen