Daily/weekly goal

Het stellen van een dagelijks of wekelijks doel is afkomstig van het ‘agile’ werken. Continu verbeteren is daar een belangrijk onderdeel van en dit doe je door kort-cyclisch te werken, dus met doelstellingen op korte termijn. Daarbij kijk je telkens terug op hoe het proces is verlopen en kun je ook direct aanpassingen en verbeteracties doorvoeren.   Hoe kan ik mijn student in een actieve houding krijgen waarbij hij […]

Read More Daily/weekly goal

Online discussieforum

Een effectieve werkvorm voor het verwerken en toepassen van de leerstof is een online discussie. Doordat deze vorm van discussiëren asynchroon is kunnen studenten een gefundeerde inbreng geven. Bovendien biedt het voordelen voor studenten die in een face-to-face situatie minder snel van zich laten horen.  Effectiviteit van een online discussieforum is mede afhankelijk van de […]

Read More Online discussieforum

Forumdiscussie

Toepassingen: discussiëren, debat  Met behulp van een forumdiscussie kunnen studenten laten zien of ze kunnen discussiëren. Een forumdiscussie als rollenspel kan er als volgt uitzien. ‘Deskundigen’ zitten voor de groep en worden voorgesteld door de voorzitter. De voorzitter leidt in en de forumleden discussiëren vervolgens over een vooraf opgegeven onderwerp. Op aanwijzing van de voorzitter […]

Read More Forumdiscussie

Vragenuur/consult

Studenten kunnen ter voorbereiding op een tentamen, stage of afstuderen vaak aansluiten bij een aangeboden vragenuur. Studenten kunnen in dit uur vragen plenair stellen aan de docent. Bedenk van tevoren of het vragenuur/feedback consult verplicht moet zijn of facultatief is voor studenten. Als het verplicht is en je wilt dat alle studenten actief meedoen, kun […]

Read More Vragenuur/consult

Vragen stellen voor het college

Om inzicht te krijgen in het niveau van de studenten, kun je studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voor het college te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je het college gaat indelen. Daarnaast geef je andere studenten de kans om […]

Read More Vragen stellen voor het college

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Read More Vragen voorzien van feedback

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Read More Peer feedback in de digitale leeromgeving

Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Studenten studeren vaak thuis in hun eigen tijd. Hierdoor lopen zij soms vast aangezien ze met vragen zitten die ze niet direct aan de docent kunnen stellen.  Een werkvorm die dit kan oplossen is door een online plek te creëren waar studenten onderling vragen kunnen stellen en anderen ook de antwoorden kunnen zien. Zo leren […]

Read More Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten