Lezen over actualiteiten

Een veel gebruikte werkvorm is het lezen van literatuur als voorbereiding op het college. Dit kan het lezen van een studieboek zijn, maar denk ook eens aan het lezen van actualiteit of artikelen. Studenten zijn gemotiveerder om nieuwe leerstof tot zich te nemen wanneer de nieuwe kennis betekenis voor ze heeft. Inhoud krijgt betekenis wanneer […]

Lees verder... Lezen over actualiteiten

Kennisclip bekijken

Kennisclips zijn korte video’s van ongeveer 5 minuten waarin een specifiek onderwerp, een basisprincipe of een toelichting op een opgave wordt uitgelegd. Belangrijk hierbij is dat de kennisclip wordt geïntegreerd in het onderwijs en niet als losstaand multimedia item wordt toegevoegd. Kennisclips zijn dan ook altijd in de leeromgeving van studenten terug te vinden. Kennisclips […]

Lees verder... Kennisclip bekijken

Powerdoc of Slidedoc

Een Powerdoc, ook wel Slidedoc genoemd,  is een moderne manier van rapporteren die je steeds meer ziet in het onderwijs en in de bedrijfswereld. In plaats van een uitgebreid geschreven rapportage gaan studenten een Powerdoc maken. In de slides van een Powerdoc moet de informatie kort en bondig worden weergegeven met behulp van grafische overzichten. Hierdoor is een rapportage […]

Lees verder... Powerdoc of Slidedoc

Vragen stellen voor het college

Om inzicht te krijgen in het niveau van de studenten, kun je studenten als voorbereiding de opdracht geven om vragen die ze hebben alvast te stellen. Door dit voor het college te vragen kan deze input de leidraad zijn voor de wijze waarop je het college gaat indelen. Daarnaast geef je andere studenten de kans om […]

Lees verder... Vragen stellen voor het college

Vragen voorzien van feedback

Een leerstrategie om studenten de leerstof beter te laten begrijpen is gestelde vragen over de leerstof te voorzien van feedback. Toetsvragen van bijvoorbeeld een uitgever, uit het boek of  zelf ontwikkelde vragen worden bij deze werkvorm gebruikt. De kracht en effectiviteit van formatieve toetsen zit voor een groot deel immers in de feedback die het […]

Lees verder... Vragen voorzien van feedback

Vragen ontwikkelen

Een goede leerstrategie om leerstof eigen te maken is het zelf maken van vragen bij de leerstof. Studenten bedenken tijdens het bekijken van de kennisclips, bestuderen van de leerstof in het boek, lezen van artikelen, vragen die over de leerstof gaan. Daarbij noteren ze vragen die de essentie van de leerstof dekken. Het noteren van […]

Lees verder... Vragen ontwikkelen

Online magazine ontwikkelen

Onderwerpen die je tijdens de module door de studenten wilt laten uitdiepen kun je ze laten verwerken in de vorm van een online magazine. Dit laat de verslagen er aantrekkelijk uitzien. Bovendien kunnen studenten op deze wijze online content aan hun omgeving toevoegen. Variatiemogelijkheden De inhoud van de online magazines kun je onderdeel van de leerstof […]

Lees verder... Online magazine ontwikkelen

Bloggen

Het woord blog is afkomstig van het woord weblog. In een blog wordt de persoonlijke mening van de student gegeven over een gebeurtenis, artikel, actualiteit e.d. Studenten kunnen bijvoorbeeld hun mening geven over een actuele gebeurtenis gekoppeld aan de literatuur die ze bestudeerd hebben. Op deze wijze wordt theoretische kennis actief verwerkt en komt men tot dieper […]

Lees verder... Bloggen

Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Lees verder... Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Associëren

Associëren betekent in verband brengen met, verbinden, samenvoegen. Bij associëren leg je verband tussen nieuw informatie en iets dat je al weet. Om de voorkennis te activeren en/of aanwezige kennis van studenten te peilen kun je bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw onderwerp studenten vragen hun associatie bij het onderwerp te noteren. Er zijn […]

Lees verder... Associëren