Infographic maken

Studenten maken een informatieve visuele weergave van bijvoorbeeld een proces of stappenplan, een presentatie over zichzelf of een ander onderwerp met allerlei feiten erbij, of een weergave van resultaten uit onderzochte bronnen of van eigen onderzoekresultaten. Lees verder... Infographic maken

Jigsaw-methode

De studenten worden ingedeeld in groepen, waarbij elke student met een ander deel van de leerstof aan de slag gaat, en dus ‘expert’ wordt in dat onderdeel. Vervolgens komen eerst de experts per onderwerp bij elkaar in ‘expertgroepen’, waarbij ze met elkaar bespreken hoe ze hun onderdeel aan hun groep Lees verder... Jigsaw-methode

Denken, delen, uitwisselen

Studenten denken eerst individueel na over een vraag of opdracht en bespreken dan hun antwoorden in duo’s of groepjes. Een aantal studenten geeft vervolgens klassikaal hun (eigen of gezamenlijke) antwoord. Deze werkvorm kan ook worden ingezet in lessen met grote groepen studenten en is met name geschikt bij vragen waar Lees verder... Denken, delen, uitwisselen

Sleutelbos

Studenten vertellen over zichzelf aan de hand van de verschillende sleutels aan hun sleutelbos. Waar zijn ze voor? Wanneer en hoe vaak gebruiken zij welke sleutel? Lees verder... Sleutelbos

Pim, pam, pet

De docent kiest een willekeurige letter en studenten zoeken in hun omgeving een voorwerp dat met die letter begint en laten dat zien voor de camera. Lees verder... Pim, pam, pet

Fotospel

Studenten selecteren een foto uit een verzameling of zoeken zelf een foto die voor hen iets zegt over een bepaald onderwerp, en vertellen vervolgens waarom zij die foto geselecteerd hebben. Daarover kan een gesprek ontstaan tussen de docent en de student of tussen de studenten onderling, klassikaal of in groepjes. Lees verder... Fotospel