Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Tijdens het leren van de leerstof komen studenten veelvuldig vaktermen en andere moeilijke begrippen tegen. Het kan het zinvol zijn om de moeilijke begrippen eruit te lichten en hier definities voor uit te schrijven. Studenten kunnen dit zowel doen bij het lezen van leerstof uit het boek, een (online) artikel of het bekijken van een kennisclip. Tijdens […]

Lees verder... Ontwikkelen van een digitale begrippenlijst

Associëren

Associëren betekent in verband brengen met, verbinden, samenvoegen. Bij associëren leg je verband tussen nieuw informatie en iets dat je al weet. Om de voorkennis te activeren en/of aanwezige kennis van studenten te peilen kun je bijvoorbeeld bij de introductie van een nieuw onderwerp studenten vragen hun associatie bij het onderwerp te noteren. Er zijn […]

Lees verder... Associëren

Peer feedback in de digitale leeromgeving

Bij peer feedback geven studenten gedetailleerd commentaar op elkaars werk, handelen of prestaties. Dit gebeurt meestal op basis van vooraf vastgestelde beoordelingscriteria. Waarom is peer feedback belangrijk? Niet alleen het ontvangen van feedback is een effectieve leerstrategieën (Hattie, 2012). Ook het geven van feedback aan medestudenten is leerzaam voor de feedbackgever. Als docent heb je […]

Lees verder... Peer feedback in de digitale leeromgeving

Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Studenten studeren vaak thuis in hun eigen tijd. Hierdoor lopen zij soms vast aangezien ze met vragen zitten die ze niet direct aan de docent kunnen stellen.  Een werkvorm die dit kan oplossen is door een online plek te creëren waar studenten onderling vragen kunnen stellen en anderen ook de antwoorden kunnen zien. Zo leren […]

Lees verder... Vraag & Antwoord (Q&A) voor studenten

Infographic ontwikkelen

Een infographic is een grafische weergave van een rapport. Om een infographic te laten maken door studenten is het van belang dat zij goed naar de resultaten van een onderzoek of evaluatie kijken.  Door een infographic te ontwikkelen moeten studenten keuzes maken in de belangrijkheid van resultaten. Naast een infographic hoort altijd een achterliggend document met […]

Lees verder... Infographic ontwikkelen

Brainstormen

Brainstormen is een werkvorm te komen tot het genereren van zoveel mogelijk ideeën of om de meningen en ideeën van studenten inzichtelijk te krijgen. Met grote groepen kun je het beste eerst beginnen met een stille brainstorm om te voorkomen dat je direct al verzandt in discussies. Hierbij schrijft iedereen eerst zijn of haar eigen […]

Lees verder... Brainstormen

Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Formatieve toetsen hebben als doel studenten inzicht te geven in hun eigen leerproces en onderwijs op maat te geven. Toetsen met een formatieve functie zorgen ervoor dat de docent: Een goed beeld krijgt waar de student staat; Helder heeft waar de student naar toe werkt; De student feedback kan geven om nog niet of deels behaalde doelen te bereiken. […]

Lees verder... Formatief toetsen voor of na de bijeenkomst

Website bespreken

Traditioneel wordt bij het bespreken van een website een schriftelijke onderbouwing gegeven waarbij schermafbeeldingen toegevoegd worden om het tekstuele deel visueel te onderbouwen en toe te lichten. Door het maken van een schermopname (screencast) kun je een website op beeld opnemen terwijl je tijdens het maken van de opnames de website bespreekt. Je mondelinge toelichting doe je […]

Lees verder... Website bespreken

Zelf een kennisclip ontwikkelen

Bij deze werkvorm ontwikkelen studenten een kennisclip over een deel van de leerstof.  Hierdoor gaan de studenten de leerstof zelf uitleggen. Dit vraagt van de studenten dat zij de leerstof goed beheersen. Studenten zijn tijdens het ontwikkelen op een andere manier aan de slag met de leerstof en kunnen de kennis aanvullen met praktijkvoorbeelden. Studenten […]

Lees verder... Zelf een kennisclip ontwikkelen

Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst

Door de kennis van de studenten te toetsen voor, tijdens of na elke les worden studenten tijdens de lesperiode geactiveerd. De kennis en/of vaardigheden die studenten aan het eind van de periode moeten beheersen wordt hierdoor in kleinere delen tussentijds getoetst (ook wel formatief toetsen genoemd). Hierdoor weet de student waar hij op dat moment […]

Lees verder... Formatief toetsen tijdens de bijeenkomst